Hogyan hámlasztok? – Kémiai hámlasztóim: AHA & BHA

Tapasztalatom szerint a kémiai hámlasztás az, ami drámai változásokat tud hozni a szépségápolás terén. Nem azért, mert egyik napról a másikra helyrehoz minden bőrproblémát. Hanem azért, mert teljes szemléletváltást igényel. 

Hogyan használom a kémiai hámlasztókat-

Egyetlen csodakrém, csodalemosó vagy csodatonik önmagában való alkalmazása helyett ugyanis muszáj elkezdeni rendszerben gondolkozni.

  1. Milyen a bőrtípusom?
  2. Milyen bőrproblémát szeretnék megoldani?
  3. Milyen hatóanyagokkal tudom ezt megtenni?
  4. Hogyan érdemes beépíteni a rutinomba az egyes hatóanyagokat?
  5. Mi a megfelelő sorrend?
  6. Mi a megfelelő gyakoriság?

Ezt a kérdéssort most a kémiai hámlasztók felől fogom áttekinteni, és leírom, miket használtam eddig és milyen eredménnyel.

1. Milyen a bőrtípusom?

Az én arcbőröm jelenleg normál-enyhén zsíros, enyhén vízhiányos. Írtam erről egy bejegyzést korábban, itt elolvashatod.

2. Milyen bőrproblémát szeretnék megoldani?

A mitesszereim eltüntetésére keresek megoldást, illetve célom a bőröregedés megelőzése is.

3. Milyen hatóanyagokkal tudom ezt megtenni? Vagyis: Hogyan segíthet a kémiai hámlasztás?

A kémiai hámlasztás célja, hogy kíméletesen eltávolítsa az elhalt hámsejteket a bőr felszínéről. (A fizikai hámlasztók közül a szemcsés arcradírok nem mondhatók kíméletesnek: karcolnak, mikrosérüléseket okozhatnak, és pl. a pattanásos bőrnek a durva dörzsölés sem tesz jót hosszú távon. Szemcsés radírt hosszú ideje már csak a testemen használok, főleg a lábamon.)

Többféle lehetőség van kémiai hámlasztásra. Én csak az otthon elvégezhetőt próbáltam, mégpedig AHA- és BHA-hámlasztókat. Az AHA-savak (glikolsav, tejsav) vízben oldódnak, a bőr felszínén hámlasztanak. Foltokra, fakó bőrre, illetve ráncokra ajánlják őket. A BHA-hámlasztók (szalicilsav) zsírban oldódnak, így a pórusok belsejében is képesek hámlasztani. Pattanásokra, mitesszerekre, tág pórusokra ajánlják őket emiatt és a gyulladáscsökkentő hatásuk miatt. Én mindkétféle hámlasztót használom.

A kémiai hámlasztók közvetett pozitív hatása, hogy a tonikokkal, szérumokkal, krémekkel felvitt hatóanyagok jobb eséllyel szívódnak be, hiszen könnyebben jutnak el a bőr élő sejtjeihez.

A kémiai hámlasztásról bővebben pl. a Krémmánia, a Szépségreceptek, az Ecsetelő! és a skinlatte blogon olvashatsz, nekem is ezek a mankóim.

4. Hogyan érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba a kémiai hámlasztókat?

A kémiai hámlasztók két fő tulajdonságát kell itt figyelembe venni:

a) Mivel a kémiai hámlasztók a bőr pH-jánál savasabb pH-n működnek, a felkenésük után érdemes várni egy kicsit. 20 percet szoktak javasolni. Ennyi idő alatt a savaknak van ideje dolgozni, közben pedig a bőr felszínének pH-ja visszaáll a normálisra. Ekkor lehet folytatni az arcápolást. A várakozási idő betartása miatt tehát inkább az esti rutinba érdemes beépíteni a hámlasztást.

b) Mivel a kémiai hámlasztók elvékonyítják a bőrt, az fényérzékenyebbé válik. Vagyis a reggeli indulás előtt nem lenne túl szerencsés hámlasztani. (Más téma, de azt is érdemes figyelembe venni, hogy a C-vitaminos szérumokat viszont reggel érdemes használni, mert 1. megtámogatják a fényvédő hatását, 2. ennyi savat nem jó egymás után kenni a bőrre, vagyis többet ártana, mint használna a reggelente egymásra rétegezett kémiai hámlasztó és a C-vitaminos szérum.)

5. Mi a megfelelő sorrend?

A rétegezésnél kétféle szempontot kell figyelembe venni: 1. az aktív hatóanyag, jelen esetben a hámlasztó savak működését támogató közeget kell teremteni, és a rutin elején alkalmazni őket, hogy a többi felvitt termék már könnyebben szívódhasson fel; 2. a hámlasztás utáni rétegezésnél érdemes a könnyedebb, vizesek textúráktól a nehezebbek, olajosabbak felé haladni. (Bővebben erről pl. a skinlattén is olvashatsz.)

a) Kíméletes lemosó(k): Egy arclemosó attól lesz kíméletes, hogy nincs benne durva habzóanyag, és bőrsemleges, vagyis 5,5 körüli a pH-ja. Kedvenc cikkemet e témában a Tudományos Szépség Blogon olvashatod. (Én is írtam a korábban kíméletes, de az újraformulázás óta sajnos durva habzóanyagot tartalmazó lemosóimról.) Mostanában az olajos lemosást is magában foglaló double cleansing/OCM (oil cleansing method) érdekel nagyon. Amint lesz fejlemény e téren, írok majd róla.

b) Savas pH-jú tonik: támogatja a kémiai hámlasztók működését. Én ezt a magam részéről opcionális lépésnek tartom, használtam ugyanis a COSRX AHA/BHA tonerét, amelyet kifejezetten erre a célra ajánlanak, de nem vettem észre, hogy túl sokat hozzátett volna a rutinomhoz. Nagyon sokan viszont szeretik.

c) Kémiai hámlasztó: a felvitelt 20-30 perc várakozás követi.

d) Tonik, lotion, esszencia: az ázsiai rétegezés jegyében jöhetnek a vízhiányos bőr kedvencei, a hialuronsavat, gyulladáscsökkentőket, egyéb hasznos összetevőket tartalmazó finomságok. Nekem most hidratáló, gyulladáscsökkentő tonikom és hialuronsavas lotionöm van.

e) Szérum: nekem most egy Madre Labs retinolos szérumom van, ezt viszont sosem használom azokon az estéken, amikor hámlasztok.

f) Hidratálókrém: a COSRX mézes, de főleg a rizses éjszakai maszkját és a Benton Snail Bee High Content Lotiont is nagyon szerettem erre a célra.

g) Arcolaj: opcionális lépés. Elvileg mindenféle bőrtípusra, a zsírosra is vannak ajánlott olajak. Én most az Acure marulaolaját használgatom, de egyelőre nem tartom nélkülözhetetlennek.

6. Mi a megfelelő gyakoriság?

Szerintem ez a legnehezebb kérdés, és az a rossz hírem, hogy nem tudok olyan megoldást, amely mindenkinek működik.

Milyen hámlasztókat használtam?

Amikor elkezdtem hámlasztani, hetente kétszer használtam a Paula’s Choice 8%-os AHA-hámlasztóját, és hetente háromszor a Paula’s Choice 2%-os BHA liquidet. (Deluxe mintákat vásároltam.) Nem volt jó ez a kombináció, pedig a Paula’s Choice hámlasztókon ajánlásként ráadásul a napi kétszeri hámlasztás szerepel. (Ezt szerintem senkinek sem szabad kipróbálni.) Nem léptek fel nálam klasszikus túlhámlasztásos tünetek, de megjelentek pl. csúnya, piros, kinyomhatatlan dudorok az állam környékén. Mivel azt olvastam, hogy a BHA jobb az én bőrömnek, szüneteltettem az AHA-hámlasztást. Kevésbé volt zsíros a bőröm, de valahogy nem láttam tisztábbnak, a mitesszereim nem halványodtak.

Milyen hámlasztókat használok jelenleg?

Hónapok után újra próbát tettem a 8%-os AHA-val, és annyival szebbnek láttam tőle a bőröm, és annyira utáltam a folyós, utaztathatatlan BHA liquidet, hogy ez lépett elő az első számú hámlasztómmá. De aztán jött a nyár, és olvastam, hogy nyáron csak nagyon óvatosan, és inkább csak BHA-val szabad hámlasztani. Végre elfogyott a PC BHA liquid, és megrendeltem a COSRX BHA Blackhead Liquidet, amely nem szalicilsavat, hanem betain-szalicilátot tartalmaz, 4%-os koncentrációban. Ennek ellenére nem erősebb, mint a PC 2%-os BHA liquid, mert maga a hatóanyag kevésbé erős, még magasabb százalékban is. Ezt a hámlasztót mind a kiszerelése, mind az állaga, mind a hatása miatt sokkal jobban megszerettem, mint a PC-t. Egyre szebbnek láttam a bőröm, így arra jutottam, ősztől heti egy-egy hámlasztás is elég lesz. Amikor elolvastam ezt a cikket a Szépségrecepteken, láttam, hogy valószínűleg jól döntöttem. Heti egy PC 8%-os AHA és heti egy COSRX BHA nekem nagyon jól működik.

DSCF3105

Most lényegében elégedett vagyok a bőröm állapotával, hiszen nagyon közel van a normál bőrtípushoz. Amikor két évvel ezelőtt elkezdett érdekelni a kémiai hámlasztás, és eldöntöttem, hogy összerakok egy tudatos rutint, azt gondoltam, a kémiai hámlasztástól photoshoppolt bababőröm lesz. Nem így történt, nem is volt reális az elvárásom. De sokkal szebbnek látom most a bőröm. És ez – szerintem – nemcsak kozmetikumok kérdése, hanem annak a hozzáállásnak a következménye, hogy rájöttem, talán az eredeti helyzet sem volt annyira rossz. Sajnos én is szoktam úgy tükörbe nézni, hogy a pórusaim méretén siránkozom. De mostanában sokkal gyakoribb az, hogy örülök annak, amit látok.

Rövid összefoglalás: Mire készülj fel, ha szeretnél kémiai hámlasztókat használni? 

  • A kémiai hámlasztás miatt minden reggel be kell kenni az arcod egy jó fényvédővel, amely nem ront a bőröd állapotán. Télen is. Akkor is, ha felhős az idő.
  • A kémiai hámlasztást ésszel kell csinálni: nem akkor fog segíteni, ha minden este, minél többet kensz föl a hámlasztóból.
  • Nem biztos, hogy ami másnak bevált, neked is pontosan ugyanúgy fog működni. Vagyis egy kicsit kísérletezni kell, mind a hámlasztó fajtáját, erősségét, mind a gyakoriságot tekintve.

Termékajánló:

  • Itt találod a Paula’s Choice magyarországi webshopját. Tasakos és deluxe mintákat is lehet tőlük rendelni. Én csak a 8%-os AHA-hámlasztót próbáltam, ezt most már nagyon szeretem, de ha elfogy, valószínűleg az 5%-osat fogom megrendelni. Ha most próbálod ki a hámlasztást, nem javaslom, hogy rögtön teljes kiszereléseket vegyél meg tőlük, mert esetleg kidobott pénz lesz a vége.
  • A COSRX-nek többféle hámlasztója van, ezek közül a már említett Blackhead Liquid INCI-je kifogástalan, illetve a 7%-os Whitehead Power Liquidé, amely AHA-hámlasztó. Ezek hatalmas kiszerelések, sajnos átlátszó flakonban vannak, így a papírdobozukban érdemes őket tartani, fénytől elzárva. INCI alapján jó lehet még a Blackhead Power Cream is, én nem használtam.

COSRX BHA Liquid: StyleKorean | eBay | Jolse |iHerb

COSRX AHA: StyleKorean | eBay | Jolse

COSRX BHA Cream: StyleKorean | eBay | Jolse | iHerb

 Ha tetszett, amit olvastál, Bloglovinnal is követheted a blogot!

A Habos Kakaó Facebook-oldalát itt találod.

Hogyan hámlasztok? – Kémiai hámlasztóim: AHA & BHA” bejegyzéshez 23 hozzászólás

  1. nagyon szuper bejegyzés, rendesen összefoglaltál mindent, és minden kérdésre válaszoltál, amit feltehet valaki, aki most kezd bele a dologba. én imádom az olajos lemosókat, eddig a Baleát használtam, de mivel kivonják, keresem az utódját 🙂
    mivel rosaceás a bőröm, én AHA-t nem használhatok, de gondolkodtam a PHA hámlasztókon, de arról meg olyan kevés infót találok, (és termékajánlót), hogy nem merek belevágni.
    Egyébként az az érdekes, hogy nekem se tett csodát se a hámlasztás, se a koreai rutin, viszont én is sokkal elfogadóbb vagyok a bőrömmel, és már nem vágyom a babapopsi-bőrre. Talán azért sem, mert úgy érzem, nem létezik, és ezt azokon is látom, akik szintén profi bőrápolási rutint követnek. Nyilván egy photoshoppolt reklámképpel sosem fogja az én bőröm állapota felvenni a versenyt, de nem is bánom, mert imádok sminkelni. Lényeg a lényeg, nekem is nagyon sokat segítettek az elfogadásban ezek a termékek (és blogok szintén :))

    Kedvelés

    1. Köszönöm a kedves hozzászólást! Azon is gondolkoztam egyébként, hogy az érzékelésünk csap be minket: a folyamatos, pici bőrszépülést sokkal nehezebb észrevenni, mint az egyik napról a másikra bekövetkezőt. De a lényeg: a magam részéről elégedett vagyok a hámlasztók által eddig elért eredményekkel, és nem cserélném le őket.
      Ha mégis belevágsz a PHA-hámlasztásba, kérlek, írd majd meg a tapasztalataidat! 🙂

      Kedvelik 1 személy

Kommentek

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .