Három téma, egy poszt – Gondolataim a blogbejegyzések ökonómiájáról

Bár készült már olyan bejegyzés a blogra, amelyben nem általam vásárolt, hanem ajándékba kapott kozmetikumról írtam, az szerintem nem teljesen ugyanaz, mint ingyen kapni valamit egy márkától vagy egy webshoptól, tesztelni és bejegyzést készíteni róla. Az utóbbira is volt egyébként példa, épp ebben a hónapban készült el az első e műfajban. Hogyan, milyen elvek alapján írok arról, amit tesztelésre kaptam? Milyen megfontolások állhatnak még egy-egy bejegyzés “gazdaságossága” mögött? Nagy összefoglalókat vagy különálló teszteket érdemes írni? Hányszor írhatok ugyanarról a termékről anélkül, hogy unalmasnak tűnnék? Három főtéma, egy poszt.

három téma, egy poszt

Mivel a Habos Kakaó egy személyes, leginkább szépségápolással, de a naplószerűség imitációjának fenntartása miatt minden egyéb, engem megihlető témával is foglalkozó blog, ráadásul magyarul íródik, nem versenyezhet (és nem is szándékom, hogy versenyezzen) azokkal a blogokkal, amelyek mögött komoly marketingstratégiák és sokkal több pénz áll. Ennek ellenére mielőtt elkezdtem írni a Habos Kakaót, próbáltam némi információt gyűjteni arról, mit csinálnak a profik a látogatottság, az olvasóközönség elérése és megtartása érdekében. Mi van a kulisszák mögött?

I. Mit jelent a “Tesztelésre érkezett” alcím?

A szerencsének és a koreai Jolse webshopnak köszönhetően az elmúlt néhány hétben többször is kaptam ingyen terméket tesztelésre. (Ennek egy bejegyzés formájában már nyoma is van a blogon.) Mivel a Habos Kakaón azt is igyekszem megmutatni, hogy a tudatos bőrápolás mögött jobb, ha nem hűbelebalázs-vásárlások állnak (bár impulzusvásárlás is sülhet el jól, és az átgondoltnak is lehet csalódás a vége), a nem túl magas büdzsémet, amelyet erre a hobbira áldozhatok, igyekszem csakis olyan termékekre elkölteni, amelyek tényleg beleillenek a rutinomba. A Jolse tesztelős játékai viszont számomra azt jelentik, hogy – ha szerencsém van -, olyan termékeket is kipróbálhatok, amelyeket magamtól valószínűleg sosem vennék meg. (Ráadásul az INCI néha csak akkor válik számomra elérhetővé, amikor a kezembe fogom a dobozt, úgyhogy azt nem állítom, hogy csakis csodálatos összetételű termékeket kapok.) Mivel előfordulhat, hogy a legnagyobb igyekezetem ellenére is elfogultnak tűnök a szemedben az ingyen kapott termékkel szemben, arra gondoltam, a lehető legnyilvánvalóbb módon, már a címben jelzem, hogy az adott holmit nem én vettem, és ezt a továbbiakban sem rejtem véka alá.

DSCF3246
A TIA’M Spot Remover Kitről is őszintén igyekeztem írni.

Nagyon örülök, amikor csomagom érkezik, a kibontásról általában ezért is készítek fotókat. De a tesztelés során már igyekszem figyelmen kívül hagyni, hogy azért végső soron leginkább pozitív reklámot várnának tőlem, így az INCI, illetve a tapasztalataim alapján az őszinte véleményemet rögzítem. Remélem, hogy ezt elfogadhatónak találod. Attól nem kell félned, hogy lefizetnének, nincs olyan poszt a blogon, amelyet szponzoráltak volna, vagyis pénzt kaptam volna a megírásáért.

Megjegyzés: Bár ugyanúgy reklámértéke van, ha a személyes ajándékként kapott termékekről írok, az ajándékozók miatt általában nem sikerül elfogulatlannak maradnom. Koncepcióként azt találtam ki, hogy a tesztjelleg erősítése és erőltetése helyett még inkább  a személyességet hangsúlyozom. A L’Occitane-dobozról szinte biztosan ilyen bejegyzés fog készülni.

fb loccitane
L’Occitane-ajándékok

II. Termékelhelyezés – Milyen módon?

A The Makeup Directory blogon, amelyet egy londoni lány ír leginkább dekorkozmetikumokról, olvastam egy nagyon érdekes bejegyzést arról, hogy más közönséget aktivizálnak a szigorúan egy-egy termékről szóló tesztek, illetve azok a gyűjteményes bejegyzések, amelyeknél valamilyen tényező szerint kiválogatva és csoportosítva kerülnek különböző termékek egy posztba. Sally szerint a tesztek által sokan találtak a blogjára, hiszen ezek előkelő helyeken szerepeltek a Google-keresésben. Ezek az olvasók (search engine audience) általában nem mutattak nagy aktivitást, nem írtak kommentet, csak elolvasták a nekik szükséges információkat, és mentek tovább. Mostanra viszont lecsökkent a számuk a tematikus kollekciók elburjánzása miatt. Ezek a már meglévő törzsolvasók körében lettek nagyon népszerűek, ők nagyobb elköteleződést (engagement) mutattak pl. kommentek vagy Bloglovin-kedvelések formájában. És Sally szerint a bloggerek körében is népszerűbbek az ilyesfajta bejegyzések. Mégis úgy érzi, az autentikusság, a spontaneitás (látszata) és a hitelesség megőrzése miatt fontos lenne, hogy visszabillentse a tematikus bejegyzések felé eltolódott egyensúlyt, és több, “egy termék a középpontban” típusú tesztet írjon, ami számára azt az időt idézné meg, amikor blogolni kezdett. A poszt alatt kommentelők pedig láthatóan támogatják a döntést.

IMG_20170529_160202
Az eddig legnépszerűbb “gondolatok egy termékről” teszt a blogon erről az A’pieu fényvédőről szól.

Még ha észre is vesszük, hogy kilóg a lóláb, mert minden bizonnyal továbbra is kőkeményen a számokról és a szponzorációkról van szó, szerintem bloggerként és olvasóként is érdemes elgondolkozni Sally állításain. Nem mérhetem a Habos Kakaó olvasótáborát a Sallyéhez, de (vagy talán épp emiatt) a blog statisztikájának tükrében úgy tűnik, Sally állítása esetemben megbukik. A blog legolvasottabb bejegyzése most a hámlasztásról szóló nagy összefoglaló. A jelenlegi top tízben pedig mindössze két olyan bejegyzés található, amely klasszikus, egytermékes teszt: az A’pieu Pure Blockról, illetve a Clara012 által írt Bioderma LEB fényvédőről szóló. Ennek ellenére továbbra is szeretnék/szeretnénk teszteket írni. Hogy miért? Bármennyire is naivnak tűnhetek a szemedben, beismerem, a magam részéről hiszek abban, hogy bár a blogger (írásaiból megmutatkozó) személyisége manapság valószínűleg az utolsó utáni üzleti szempont, személyes blogot írva talán van létjogosultsága/érdemes lehet arra építeni, hogy az olvasók azért jönnek és maradnak, ahogy az adott blogger ír, megnyilvánul, szemléli a világot, magát, másokat. Lehet, hogy írtak már mások, máshogy, máskor ugyanarról a termékről, de hátha tudok valamit egyénit és egyedit mondani a témában.

DSCF3105
A blog jelenleg legolvasottabb bejegyzését a kémiai hámlasztásról írtam.

Megjegyzés: És arról sem feledkezem meg, hogy mivel nem célom elsőként posztolni semmilyen sminkújdonságról, inkább azt veszem meg, ami másoknak már bevált, nekem valószínűleg testhezállóbbak a tematikus/gyűjteményes sminkes posztok. Ilyesfélét tervezek írni a legutóbbi DM-zsákmányról is, középpontban a Trend It Uppal.

DSCF3216
Elhasználtam a születésnapi DM-kuponomat.

III. Termékelhelyezés – Hányszor?

Elérkeztünk a gazdaságossághoz leginkább kötődő témához: hogyan érdemes mozogni a szűkre szabott büdzsé, az újdonságok megmutatásának és a friss, kevésbé redundáns tartalom készítésének igénye, illetve a blog közösségi médiája által kijelölt keretek között? E téma kifejtésénél is egy The Makeup Directory-cikkre támaszkodom.

Sally tippjei a következők, ha bankrablás nélkül szeretnél szépségblogot írni:

1. Ugyanazt a terméket használd föl több bejegyzésben: zsákmányos poszt, első benyomások, részletes teszt, és aztán a lehetőségek végtelenek. Zsákmányos bejegyzéseket eddig nem írtam a blogra, csak Facebookra és Instagramra szoktam kitenni fotókat, és ezt egyelőre bőven elégnek is érzem.

a) Sminktermékek esetében van, hogy mindössze az első benyomás kerül bele egy-egy tematikus, sminkes posztba, és ennek az az oka, hogy általában nem szatyorszámra veszem a sminktermékeket, egy darab akármiről pedig nem akarok egy-két használat után egy egész posztot írni. Ha valamit nagyon megszeretek, az úgyis sokszor elő fog kerülni. Elég beszédes példa ebből a szempontól a pozitív oldalon a Zoeva Cocoa Blend palettám, a negatívon pedig a For Your Beauty sminkszivacs: bár elégedett vagyok az utóbbival, sokkal gyakrabban alapozok ecsettel, és ez látszik is a gyakorlatban, vagyis a sminkes fotókon.

DSCF3039
A Zoeva Cocoa Blend épp egy tábla csokoládéval pózol.

b) A tudatos bőrápolással kapcsolatos bejegyzések esetében pedig egyáltalán nem érzem fontosnak, hogy az első benyomásokról írjak, mert kicsit félek attól, hogy az én kezdeti lelkesedésem miatt egy olvasó megvesz valamit, aztán csalódik benne.

Felróhatod, hogy a cáfolatot leginkább az első benyomások írására hegyeztem ki. Igazad van. Alapvetően én is azt pártolom, hogy egy-egy termék minél többször kerüljön elő a blogon, hiszen a mindennapi életben, a minimalista elveket és a tudatosságot szem előtt tartva nem az a célom, hogy mindig új és új dolgokat vegyek, hanem, hogy megtaláljam a számomra legmegfelelőbbeket, a blogon pedig dokumentáljam ezt. Azt hiszem, ha szemléletmód és elvek vagy valamilyen koncepció áll egy-egy termék újbóli felbukkanása mögött, az “megbocsáthatóvá” teszi az ismétlődést talán még azok szemében is, akik egyébként inkább az újdonságokat pártolnák.

2. A gyűjteményes posztok írásához (pl. “Az öt kedvenc drogériás alapozóm”) tartsd meg a kiürült csomagolást, hiszen valószínűleg nem használsz egyszerre ötöt az adott terméktípusból. Egyrészt nem szívesen tartom meg a szemetet, másrészt szerintem kevés terméktípusból próbáltam már ki ötöt: a tökéletes alapozó megtalálása még várat magára, akkor hogyan nevezzem meg a kedvenceimet? A szérumokról már ne is beszéljünk, de öt kedvenc arclemosót sem tudnék mondani, hiszen hány jót kellett volna már használni ahhoz, hogy ötöt kiválasszak? De ha lecsupaszítjuk a koncepciót az alapokig, az “írj gyűjteményes posztot” üzenet szerintem jó üzenet.

3. Hozd ki a legtöbbet a születésnapi és karácsonyi ajándékokból! És a magyarok a névnapot is ünneplik, szóval… Komolyabbra fordítva a szót, konkrét kívánságlistát nem tolnék senki orra alá, ráadásul odáig vagyok a meglepetésekért, de a legizgalmasabb, szépségápolással kapcsolatos ajándékaimról, ahogy azt már említettem, valamilyen formában eddig is beszámoltam, és ezután is be fogok.

4. Vegyél részt a bloggerek által szervezett nyereményjátékokon! Többön részt vettem már, és először Tindigónál mosolygott rám a szerencse egy Klairs arctisztítóolaj képében, amely a legjobbkor, a Heimish balzsam elfogytakor érkezett, ezúton is köszönöm!

DSCF3392
Heimish és Klairs. Nagyon megszerettem a double cleansinget.

5. Vásárolj ésszel! Lehet, hogy én vagyok naiv, de szerintem még a legnagyobb és legismertebb magyar szépségbloggerek (legyen szó sminkelésről vagy bőrápolásról) sem randalíroznak ész nélkül a MasterCardjukkal a drogériában. Egy-egy újdonság belefér, de nem emlékszem, hogy bárkinél is láttam, hogy Tati-féle “Milyen újdonságok vannak az Ultában?” típusú bejegyzést készített volna, gondosan dokumentálva a pénzköltést. Igaz, Sally is megemlíti, hogy valójában nem vesz sok sminkterméket, de amit megvesz, annak nagyon alaposan utánanéz. Szerintem minden krémmániázó ezt teszi, ehhez nem kell szépségbloggernek lenni, de az üzenet persze alapvetően itt is jó és fontos.

Végül szeretnék néhány szót ejteni a bloghoz kötődő közösségi médiáról is: általában nem sokban különbözik az, amit Facebookon és az, amit Instagramon osztok meg, de ezen nem tervezek változtatni. Úgy látom, van értelme és én is élvezem a napi szintű posztolást. Még ha nem is hangsúlyozom mindig, a fotók mögött legtöbbször egy-egy készülő poszt van a háttérben. Tudom, hogy semmi rossz szándék nem állt amögött, amikor valaki megjegyezte, hogy azért kezdett hialuronsavas termékeket nézegetni, mert én “olyan sokat nyomatom a hialuronsavat”. (Éppen a 7 skinezést, illetve a kedvenc reggelirutin-kombinációkat próbálgattam.) Akkor kezdett egyre nyilvánvalóbbá válni, hogy van, aki az én ajánlásomra (is) vesz meg valamit. Ez a felelősség arra sarkallt, hogy a továbbiakban még körültekintőbben írjak teszteket a blogra. De a mindennapi posztok esetén “abból főzök, amim van”, nem fogok semmit venni csak azért, hogy újdonságot fotózzak. A bőrápolásban főként, de a sminkelésben is fontosnak tartom, hogy megmutassam, rendszeresen használom azt, amiről írok. (Arra az ingoványos talajra pedig ebben a kontextusban inkább nem merészkedek rá, amelyet a szponzorált termékekkel járó publikálási kötelezettség miatt születő hype hoz létre.)

Ha tetszett, amit olvastál, Bloglovinnal is követheted a blogot!

A Habos Kakaó Facebook-oldalát itt találod.

 

 

Reklámok

Három téma, egy poszt – Gondolataim a blogbejegyzések ökonómiájáról” bejegyzéshez 13 hozzászólás

  1. Számomra az a lényeg, ami Neked is: A Blogger miatt jövök olvasni. Ahogy ír, az a fontos és ha valami jó témáról ír csak hab a tortán.
    Nekem tetszenek a szempontjaid és minél személyesebb egy írásod annál jobb! Szeretem az bejegyzéseidet, érdekel, hogy Téged mi érdekel és ötletet is meríthetek. Én ezért jövök ide.
    Ai, alias umpalumpa 😉

    Kedvelik 1 személy

  2. Szia. Engem is a személyiséged érdekel, hiszen nagyon klassz gondolatokat, filozófiát társítasz egy -egy termékhez, témához, és kicsit közelebb hoztál így egy csomó klassz dologhoz. Nekem is fontos az, hogy valamilyen termék jól kipróbált legyen, és ne mindig az aktuális újdonságok legyenek nyomatva. Nem mondom, hogy rossz dolog az sem, ha az ember képben van az újdonságokkal hiszen Barney Stinson szabálya szerint “Az új mindig jobb” ☺, de èn is a keveset és jót elvét vallom, mint a felhalmozott hat idén kijött szempillaspirál bemutatását. Persze, aki nem kell pénzt költsön rá, az szerencsésebbek közé tartozik, és csak kicsit irigylem tőle, és akkor is tudom, hogy megdolgozott érte.

    Kedvelik 1 személy

    1. Köszönöm, Orsi! nagyon jó azt olvasni, hogy tudtalak inspirálni. 🙂
      A How I Met Your Mother nekem teljes sötétség, szóval nem ismerem a kontextust, de tény, hogy Barney tézisét sokan magukénak érzik a szépségiparban. 😀

      Kedvelés

  3. Teljesen egyetértek az előttem szólókkal: miattad, az igényes stílusod és a szépségápolási filozófiád miatt olvaslak. Bármilyen stratégiát is választasz a termékek bemutatását illetően, számomra hiteles leszel – ugyanez vonatkozik a “tesztelésre érkezett” cikkekre is. Nagyon tetszik, hogy ilyen tudatosan utánajártál annak is, hogyan érdemes közönség(szerzés) szempontjából ezeket a cikkeket megírni – bevallom, nekem ilyen téren óriási hiányosságaim vannak. A 3. pont pedig a szívem csücske – imádom, mennyire józanul gondolkodsz!

    Kedvelik 1 személy

    1. Na jó, most úgy tűnhet, mintha az egész bejegyzés azért íródott volna, hogy kizsaroljam a dicséreteket, kezdek zavarba jönni. De persze nagyon jólesik, amit írtál, köszönöm szépen. 🙂
      Olyan nagy kutatást nem végeztem, de Sally meg úgy általában az angolul író, profi/félprofi bloggerek cikkei között tényleg lehet hasznos infókat mazsolázni még akkor is, ha egészen más anyagi viszonyok társulnak melléjük. Magyarul leginkább olyan bejegyzésekbe futottam bele, amelyek azt taglalták, hogy “ha blogolni kezdesz, az emberek irigyek lesznek rád, de te azért maradj erős és kitartó”.

      Kedvelés

  4. Írtam egy jó hosszú kommentet telefonról, aztán elszállt az egész, és nem volt energiám újra bepötyögni… de ahogy olvasom a hozzászólásokat, más is úgy látja ahogyan én 🙂 Nah de akkor gépről, újra.

    Én picit kilógok a sorból az olvasóid közül (vagykidtudja), mert bevallom inkább csak akkor kattintok, ha látom, hogy a személyes gondolatok vannak többségben, mivel kozmetikumok esetében alapvetően éppen mindenből van és nem is használok túl sok mindent. Szóval én vagyok az az olvasó, aki abszolút rácáfol arra, hogy “a blogger személyisége manapság valószínűleg az utolsó utáni üzleti szempont “, mivel én csak azért jövök, és csak jól jár a márka ha valami amit tőled olvasok még meg is tetszik, hiszen miattad jöttem, nem a márka miatt…
    De egyébként is nekem az a véleményem, hogy a minőség után a legfontosabb szempont a személyiség. Mert lehet valami profi képekkel illusztrált, szépen körüljárt, az nem fog ott tartani, ha nincs mögötte “élet”. Persze fordítva is igaz…

    Mellesleg pedig ha nálad elolvasok egy posztot, mindig gazdagszom 1-2 ötlettel arról, hogy miről is írhatnék még + inspirálsz is, mivel tetszik az, ahogy utánajársz a témáknak, nem csak a levegőbe beszélsz!

    Szóóóval. Nem kell zavarba jönni, csinálni kell pont így tovább!

    Kedvelik 1 személy

    1. Külön köszönöm, hogy vetted a fáradságot, és még egyszer leírtad ezt a kedves, léleksimogató kommentet! 🙂 Nagyon örülök, hogy még úgy is szívesen olvasgatsz a blogon, hogy alapvetően nem a kozmetikumok érdekelnek.
      És ha már az inspirációnál tartunk, mondanom sem kell, hiszen úgyis tudod, mennyi ötletet kaptam mostanában tőled. 🙂

      Kedvelik 1 személy

Kommentek

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s