Ne keverd! Mi a helyzet a niacinamiddal és a C-vitaminnal?

A niacinamid – tudatos választásként – a COSRX Galactomyces esszenciával került be a bőrápolási rutinomba, majd a felhozatalt bővítette a The Ordinary niacinamid+cink széruma. C-vitaminos szérumot 2017 eleje óta használok, reggelente, a niacinamidot pedig az esti rutinban. Ebben a posztban annak próbáltam utánajárni, mit is jelent az pontosan, hogy elvileg nem ajánlott egyszerre alkalmazni a kétféle vitamint. 

Ne keverd!

Akik nézegették már a The Ordinary termékeit és/vagy teljesen otthonosan mozognak a tudatos bőrápolás területén, biztosan találkoztak már azzal a tiltással, hogy ne alkalmazzuk egy rutinon belül a niacinamidot/B3-vitamint és a C-vitaminos szérumokat. Nincs ebben újdonság, engem viszont érdekelni kezdett a miért, ezért elolvastam néhány cikket a témában, és indokoltnak láttam, hogy ne a nagy tesztbe kerüljön be, hanem külön bejegyzést kapjon.

I. Miért ne?

A FutureDerm e cikkében azt írják, két oka van a tiltásnak.

  • Az L-aszkorbinsav pH 3,5 körül aktív, jól tudjuk, pH 3,8-on pedig ez és a niacinamid komplexet képez, az áttetsző oldat sárgává válik, innentől mindkét összetevő haszontalan a bőr számára.
  • UV-fény jelenlétében a két összetevőből hidrogén-peroxid szabadulhat fel.

És mi a helyzet a C-vitamin-származékokkal? Tudjuk, hogy az aszkorbil-tetraizopalmitátnak, a magnézium-aszkorbil-foszfátnak és az aszkorbil-glükozidnak is L-aszkorbinsavvá kell alakulnia a bőrben. A C-vitamin-származékokat tartalmazó szérumok pH-ja tehát nem olyan alacsony, mint az aszkorbinsavasoké, de természetesen még így is a savas tartományba esik. A FutureDerm szerzője azt írja, a niacinamid és a C-vitamin komplexképzését csak L-aszkorbinsavval írták le, de számára logikusnak tűnik, hogy ugyanez a C-vitamin-származékok is esetében is lejátszódhat, bár sokkal kisebb mértékben. A cikk írójának javaslata tehát az, hogy alapvetően különüljön el a két vitamin alkalmazása, de ha valamiért muszáj egyszerre használni őket, akkor mindenképp az esti rutinba kerüljenek (elkerülendő az UV-fényt), illetve harminc perc különbséggel kenjük őket a bőrre.

IMG_20170511_103330

II. Vagy mégis? Az ellenvélemény

Hogy ne legyen ennyire egyszerű a helyzet, találtam egy másik cikket is a témában, itt, a KindofStephen oldalon, amelyet egy kozmetikai vegyész ír. Stephen a linkelt cikkben pontosan az ellenkezőjét állítja mindannak, mint amit a FutureDermön olvastam. Stephen szerint a niacinamid és az aszkorbinsav igenis kombinálható, igaz, ő inkább arra az esetre helyezi a hangsúlyt, ha egy termékben egyszerre van jelen a két vitamin.

  • Először elmagyarázza, milyen probléma adódhat abból, ha a niacinamid bármilyen sav vagy bázis jelenlétében niacinná alakul: a niacin a bőr ideiglenes kipirosodását és bizsergését okozhatja (flush, tingling).
  • Csakhogy a niacinamid niacinná alakulása nagyon lassú, mert a niacinamid meglehetősen stabil. (Ezt két 1962-es és egy 1951-es cikkel támasztja alá.)
  • A szerző szerint, ha valaki olyan kozmetikumot használ, amely aszkorbinsavat és niacinamidot egyaránt tartalmaz, és nem tapasztal kipirosodást, annak két oka lehet: nagyon kevés niacin képződött és/vagy az illető bőre nem érzékeny.
  • Arra a saját maga által feltett kérdésre, hogy mi történik akkor, ha egymás után alkalmazunk egy niacinamidos és egy aszkorbinsavas készítményt, azt válaszolja, nem kizárható, hogy képződik niacin, de a mennyisége irrelevánsan kicsi.
  • Az aszkorbinsav és a niacinamid komplexének képződéséről Stephen azt írja, az itt tapasztalható sárga színnek nem ugyanaz az oka, mint amikor az aszkorbinsav oxidálódik, hanem niacinamid-aszkorbát keletkezik, de ez egy reverzibilis folyamat, vagyis a két összetevő nem válik (teljesen) hatástalanná.
  • A hidrogén-peroxid UV-fény jelenlétében történő képződését annyival elintézi, hogy használjunk fényvédőt.
  • A cikk összefoglalásában Stephen végül azt írja, nyugodtan használhatjuk elkülönítve az aszkorbinsavat és a niacinamidot (mit nem mond…), az előbbit reggel, az utóbbit este, de ha az együttes használat mellett döntünk, akkor sem kell félni az előnyös hatások elvesztésétől vagy a bőr károsodásától.
  • Praktikus tanácsa a niacinhoz köthető flush felismeréséhez: a niacinamiddal bekent terület jól körülhatárolhatóan, egyenletesen piros.

III. Egy kis kitérő: miért ragaszkodunk ennyire a niacinamidhoz?

Azért, mert a niacinamid:

  • olyan antioxidáns, amely segíthet helyrehozni az UV-fény által okozott DNS-károsodásokat;
  • serkenti a ceramidszintézist, vagyis támogatja a stratum corneum, a bőr legfelső rétegének működését, ezáltal akadályozza a transzepidermális vízvesztést, tehát a finom ráncok megjelenését is késleltetheti;
  • egy nagyon hatásos gyulladásgátló és pigmentfolthalványító összetevő, vagyis a pattanásos bőr számára (is) jó lehet. 

Forrás: FutureDerm.

Egyéb okosság:

  • A niacinamid tipikus koncentrációja a kozmetikumokban 2-5% közé esik, ilyen koncentrációban már hatásos a hiperpigmentáció ellen (más összetevőkkel kombinálva).

Forrás: LabMuffin.

IV. Még egyszer a The Ordinary niacinamid+cink szérumról

A három blogger közreműködésével írt tesztben szó esett arról, hogy Clara012 és én nem voltunk különösebben elragadtatva ettől a szérumtól, Viktóriának viszont nagyon bejött. Nem is szeretnék erre több szót vesztegetni, inkább két dologra szeretném felhívni a figyelmet:

  1. E szérum 10%-os koncentrációban tartalmaz niacinamidot. Azért ez magasabb, mint a föntebb szereplő 2-5%. Így már értem, miért csíp néha egy kicsit. Érdekes, hogy az eddigi tapasztalataim alapján nekem elég rezisztensnek tűnik a bőröm, de a niacinamiddal most már óvatosabb leszek.
  2. A The Ordinary honlapján a termékleírásnál az szerepel, hogy ne használjuk egy időben a C-vitamint és ezt a szérumot. Azzal indokolják ezt, hogy a niacinamid befolyásolhatja az L-aszkorbinsav integritását. (Ez összhangban van a FutureDermön olvasottakkal.) Ajánlásuk szerint a C-vitaminos szérum az esti, a niacinamid pedig a reggeli rutinba kerüljön. Furcsa? Meglehetősen. A Krémmániás leírásnál ennek az ajánlásnak pont az ellentettje szerepel, szerintem nem véletlenül, vagyis nem félrefordításként. Két praktikus indokot is találhatunk:

a) Azok, akik esténként kémiai hámlasztókat és/vagy retinolt használnak, csak a reggeli rutinba tudják beilleszteni a C-vitamint, hiszen egyrészt nem érdemes ennyiféle irritációnak egyszerre kitenni a bőrünket, másrészt a retinol magasabb pH-n működik, mint az aszkorbinsavas szérumok.

b) A C-vitaminos szérumok reggeli alkalmazását támogatja az, hogy védenek az UV-sugárzástól, tehát kiegészítik a fényvédőnk hatását.

Hogy miért van mégis igaza a The Ordinarynek is? Azért, mert bár ezt külön nem jelzik, aszkorbinsav alatt valószínűleg a saját, aszkorbinsavas szérumukat értik, amelyről már többen írták/mondták, hogy nappal még száraz bőrön is örökkévalóság kivárni a beszívódását, annyira olajos. Gondolom, a cég ezzel tisztában volt a formulázáskor, és ez volt a legegyszerűbb megfogalmazás a lényeges információ átadásához és a reklamációk elkerüléséhez. A teljes képhez viszont hozzátartozik, hogy a Regimen Guide-ban a The Ordinary összes, C-vitamin-származékot tartalmazó szérumánál a reggel és(/vagy) este ajánlás szerepel, csak az aszkorbinsavas szérumnál írják, hogy az esti alkalmazás az ideális.

IMG_20170425_163710

V. A saját véleményem a rutinom tükrében

A Purito C-vitaminos széruma, a régi változat legalábbis, amelyet én most még pár napig használok, tartalmaz niacinamidot az aszkorbinsav mellett. A tesztben Clara012 és én is jeleztük, hogy nincs különösebb wow-hatása, ráadásul a pH-ja is magasabbnak tűnik Clara012 mérése alapján, mint 3,5. Ez az egyébként is kevéske aszkorbinsav szempontjából nem jó hír, az esetleges, pH-érzékeny komplexképződés felől viszont szerintem igen. Még az is előfordulhat, hogy a pozitív élmények elmaradása annak a számlájára írható, hogy a niacinamiddal önmagában (vagyis a The Ordinary verziójában) egyébként sem voltak egyikünknek sem különösebb wow-élményei. De a lényeg az, hogy rosszabb egyikünknek sem lett a bőre a Purito szérumtól, vagyis túléltük az aszkorbinsavat és a niacinamidot egy szérumban.

IMG_20170511_103409

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a COSRX Galactomyces esszenciáját, amelynél az INCI második helyén szerepel a niacinamid, csak az esti rutinban használom – a The Ordinary niacinamidos szérumához hasonlóan – azóta, hogy az ajánlásnál olvastam az elkülönítésről. Előtte – kb. egy-két hétig – előfordult, hogy a COSRX esszenciát is magamra kentem a Purito-szérum után, reggelente. Nem vettem észre, hogy bármi bajom lett volna ettől, meg az esszenciával egyébként is a szemkörnyékre koncentráltam, míg a Puritóval az arcom többi részére, de nyugodtabb vagyok azóta, hogy ezek a termékek külön rutinban szerepelnek. A The Ordinaryt sosem használtam a Puritóval együtt. Az új C-vitamin-származékos szérumom, a Mad Hippie nem tartalmaz niacinamidot, így, ha majd nem sokára elkezdem használni, talán valódibb képem lesz arról, mire képes az én bőrömön egy ilyen hatóanyagú szérum. (Igaz, itt meg nem az aszkorbinsavat fogom tesztelni.) Az olvasgatás legfőbb tanulsága pedig számomra az, hogy az aszkorbinsav és a niacinamid együttes jelenlétét is figyelni fogom immár az INCI-ben, ha lehetséges, akkor a pH-val és a koncentrációval együtt, mert így talán még kisebb az esélye a csalódásnak. A rutinomban pedig, ha két külön kozmetikumban szerepelnek, továbbra is szétválasztom a két hatóanyagot.

Megjegyzés: igen, ez a bejegyzés görgeti maga előtt a COSRX Galactomyces esszencia tesztjét, de már nem akarom ezt a posztot tovább nyújtani, még annak tudatában sem, hogy nem lesznek világmegváltó újdonságok a tesztben. Jöhet a szokásos elköszönés.

Ha tetszett, amit olvastál, Bloglovinnal is követheted a blogot!

A Habos Kakaó Facebook-oldalát itt találod.

 

Ne keverd! Mi a helyzet a niacinamiddal és a C-vitaminnal?” bejegyzéshez 32 hozzászólás

  1. Hasznos volt 🙂
    Kíváncsi lennék, te ha kétszer, tehát reggel és este kennéd fel a kencéimet, hogyan csoportosítanád ezeket két csoportba?

    -ratinolos szérum
    -C vitaminos szérum
    -BHA szérum
    -niacinamid-os COSRX

    Mit mi után, mivel egy napszakban? 🙂
    Kösziii
    üdv: Eszter

    Kedvelés

    1. Szia Eszter!
      Ez kb. a saját rutinom:
      – C-szérum: minden reggel. A megmosott arcomra szoktam kenni, de néha jön elé tonik. Opcionálisan Hada Labo hialuronsavas lotion jön rá, aztán hidratáló és fényvédő.
      – Retinol: heti egy este. Mivel 5,5-ös pH kell neki, arclemosás és bőrazonos (nem savasabb) pH-jú tonik után közvetlenül szoktam kenni.
      – BHA: heti egy este, nem a retinolos estén, és nem közvetlenül előtte vagy utána. Tehát ha pl. szerdán retinolozok, akkor leghamarabb pénteken kenem a BHA-t. Ez 3,5 körüli pH-n hat, elvileg támogatják a működését a bőrazonostól savasabb pH-jú tonikok (pl. a COSRX AHA/BHA toner). Én nem láttam változást, mikor használtam, de sokan szeretik. Szóval csak közvetlenül arclemosás után szoktam fölkenni, utána jöhet minden egyéb.
      – COSRX galactomyces: minden este. Ha retinolozok vagy a hámlasztok, akkor utána, a hidratálókrém és egyéb szérumok előtt kenem. Itt a sűrűséget veszem figyelembe, a könnyebbtől haladok a nehezebb felé.

      Fontos! Ahogy írtam is az előző posztban, retinolt nem fogok használni nyáron (valójában már egy hete nem használok, ahogy AHA-t sem), csak enzimes peelinget és/vagy egy kis BHA-t. A C-szérum és a niacinamid persze marad.

      Remélem, tudtam segíteni. 🙂

      Kedvelés

      1. Köszönöm szépen 🙂
        Nekem ez kevéske így 🙂 de majd mazsolázgatok belőle. BHA pl nekem minden nap kell. Egyszer 4 napot kihagytam, vagy 3-at és elöntött a mitesszer.
        Én évek óta ugyanúgy hámlasztok nyáron mint télen…….csak így marad kordában a bőröm.

        Kedvelés

        1. Értem. És milyen gyakran retinolozol? Mert pl. én is sokáig azt hittem, hogy a BHA majd megoldja minden problémámat, hámlasztottam is vele háromszor egy héten, de heti egy retinol az én bőrömnek sokkal többet ér, mint akár három BHA.
          De nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy nem vagyunk egyformák. 🙂
          Az üzenet valójában csak annyi, hogy fényérzékenyítő kezelések mellett, amelyek így értelemszerűen inkább az esti rutinba kerülnek, az ember inkább reggel tud C-szérumot kenni, így pedig a niacinamid talán jobb, ha estére marad.

          Kedvelés

          1. Miden másnap, vagy minden nap retinolozok……nekem nagyon rezisztens a bőröm.
            A napi 2%-os BHA-t pedig egyszerűen követeli.
            KM-es Juditnak (Apolka) írtam egy levelet nemrég, amiben megkérdeztem tőle mi a helyzet a gyakori(bb) retinol, hámlasztók használatával, és megnyugtatott, ő nagyon okos és tájékozott 🙂 szóval nyugodt szívvel használom ilyen gyakorisággal mindkettőt.

            Remélem nem bánja ha idézem őt:
            “Szerintem érdemes megkeresni azt az erősséget, amit az ember tud naponta, max másnaponta használni, és azt igenis lelkiismeretesen, gyakran használni. Minden tudományos kutatásban, amit olvasok (és mostanában egyébként elég sok kutatást olvasok) napi egyszeri, gyakran napi kétszeri használat van, és a hatások akkor kimutathatóak.”

            Most nagyon szép a bőröm textúrája amúgy, persze vannak foltjaim, mert ha nagy ritkán felbukkan 1-1 patti, az nagyon csúnyán gyógyul 😦 így hosszú hetekig ott van a foltja.
            Elkövettem azt a hibát h nemrég rendeltem egy KM Beauty BOX-ot, és a benne lévő méregdrága hypolt cuccoktól jól kipattogtam, szóval vége, letettem róla hogy a bevált dolgokon kívül mást magamra kenjek.

            A tanácsod nagyon hasznos volt, este kenem fel a retinolos szérumot, és 1-2 órával később a C vitaminos szérumot, kicsit később pedig hidratálót.
            Reggelre marad a BHA, arra a niacinamid-os COSRX, majd arra egy kis lájtos hidratálózselé, arra fényvédő és smink.

            Kedvelés

            1. Most már mindent értek, jobb lett volna, ha az egész kommentfolyamot azzal kezdem, ha megkérdezem, hogy te _komolyan_mindent_ magadra kensz ebből a sorból _minden_nap_? 😀 Mert ezt nem akartam elhinni. De te nagyon hardcore vagy, nem hiszem, hogy én tudnék vagy nekem kellene neked tanácsot adni. 🙂
              Ahhoz pedig kicsi és tudatlan vagyok, hogy Apolkával vitatkozzak, nem is teszem, nem is lenne értelme. Annyit viszont szeretnék megjegyezni, hogy szerintem teljesen más műfaj a személyes tanácsadás és a blogposztírás. Ha Apolka ismer téged és/vagy a bőrödet, a korábbi bőrápolási “előéletedet” és tapasztalataidat, akkor logikus, hogy arra biztat, használd minél gyakrabban azt, amit szeret a bőröd, és ami segít rajta. De én, egy személyes blogon, egy olyan blogposztban, amelyet esetleg olyan emberek is olvasnak, akik csak mostanában kezdenek érdeklődni a tudatos bőrápolás iránt, nem írhatom, hogy kenjenek magukra nyugodtan retinolt, kémiai hámlasztókat, C-vitamint és niacinamidot minden nap reggel-este. Én az óvatosabb próbálgatásban hiszek.
              Akik pedig ennyire tájékozottak és tapasztaltak, mint pl. te is, úgysem a Habos Kakaó alapján fogják összeállítani a rutinjukat, hiszen valószínűleg már sokkal magasabb szinten vannak, mint én. De amíg pl. vannak olyan emberek, akik egy vékony réteg BB-krémtől várják a fényvédelmet, és emellett akarnak naponta kétszer hámlasztani, addig szerintem nem a hámlasztás kérdését kell minél szélesebb körben tárgyalni, hanem a fényvédelemét. Gondolom, érted, hogy mire gondolok, ez csak ilyen illusztráció. 🙂
              Sajnálom, hogy a KM boxszal rossz tapasztalataid voltak. A testápolók engem sem győztek meg, az Ilcsit pedig bontatlanul elajándékoztam, de a hámlasztóval és a szemkrémmel nincs bajom.

              Kedvelés

              1. Totálisan igazad van 🙂 és örülök hogy amúgy eszmét cseréltünk kicsit 🙂 nem tudom mi van a bőrömmel 😦 de ezt a hardcore “ápolást” igényli ahhoz hogy jó állapotban legyen.
                Ha véleményt írok a KM-en valamiről és odaírom milyen gyakran használom, mindig kiemelem hogy nem ajánlom másnak, rég csinálom, egy kiló fizikai fényvédőt magamra kenek mellettük 🙂 és hogy nagyon nagyon rezisztens a bőröm.
                Nagyon sokáig szedtem fogamzásgátlót, na akkor nem volt semmi gondom, de előtte nagyon durva volt, és a fogamzásgátló abbahagyása után pár hónappal megint bedurvultak a dolgok…akkor találtam rá Apolkára.
                Nem kutatom mi a bajom már, de ha a hámlasztók (és az akneroxid) segítettek, akkor valszeg nem hormonális alapú….bár ki tudja, nem értek hozzá.
                Perszeeee értelek, néha én is elcsodálkozom egy egy ilyen dolgon, de én is voltam “tudatlan”, csak azóta rengeteget olvastam – és költöttem – és kérdeztem 🙂 és már tényleg ki vagyok okítva.
                Nekem a szemkrém kicsúszott kenés közben a halántékomra, és mindkét oldalt brutálisan kipattogtam. 🙂 🙂 Ez az én formám.
                Apolka hámlasztója csudijó 🙂 nagyon bírom.
                Szóval köszi az írásokat, válaszaidat!!!!! 🙂
                Jó a blogod, olvaslak továbbra is.

                Kedvelik 1 személy

                1. Én is örülök, hogy beszélgettünk, beszélgetünk, és köszönöm a kedves szavakat! 🙂 Ez pedig sokunk mottója lehetne: “rengeteget olvastam és költöttem”. 😀 Azért szerencsére minél többet olvas az ember, feleslegesen annál kevesebbet költ, vagy legalábbis szeretném azt hinni, hogy így van. 🙂

                  Kedvelés

  2. I really want to try our a few different face serums, I need to introduce one to my skincare routine! You have a lovely blog here too by the way, well done on all your hard work pretty lady! x

    adelelydia.blogspot.com

    Kedvelik 1 személy

    1. Thank you, Adele, and welcome to my blog! I really appreciate your lovely comment!
      If you want to try out a professional AND affordable facial serum, I highly recommend ‘Buffet’ from The Ordinary, you can’t go wrong with it.

      Kedvelés

  3. Nekem is van egy cc krémem, amiben mindkettő megtalálható. Még nem próbáltam ki, mert ősszel kaptam, és túl sötét volt. Kíváncsi leszek rá. Köszi a posztot. 🙂

    Kedvelés

    1. Őszintén szólva a CC krémek ápoló hatásában nem igazán hiszek, akármit is pakolnak beléjük, szóval nem vagyok biztos benne, hogy a sminktermékeknél releváns ez a kérdés. Plusz mostanában érdekel az alapozók pH-ja, azóta, hogy láttam, a The Ordinary alapozóinak pH-ja 6,00-8,25 között van. Ha ez egy általános jelenség, tehát más alapozók/CC krémek/BB krémek pH-ja is e körüli értékű, akkor az aszkorbinsav biztosan nem hatásos. (Az más kérdés, hogy valószínűleg a mennyisége sem elég magas ahhoz egy sminktermékben, hogy érdemi hatása legyen a bőrre.)

      Kedvelés

      1. Ahogy én utána néztem a CC krémnek, amikor még megkaptam, ez inkább a benne található jótékony olajokkal dolgozik, emez a másik kettő szerintem csak kiegészítő összetevő. 🙂 Magamtól amúgy nem vettem volna meg.

        Kedvelés

        1. Más téma teljesen, csak a sminkelésről jutott eszembe, hogy a NYX wonderpenciles posztod után kipróbáltam tusvonal javítgatásához az itthon lévő kis mezei Essence nude szemceruzámat, és hát maga az ötlet szerintem zseniális. NYX ceruzát nem hiszem, hogy veszek, még így sem, hogy úgy tűnik, nálunk is lesz már üzletük, de az inspirációért nagyon hálás vagyok! 🙂

          Kedvelés

  4. Visszajelzés: Három nem | Habos Kakaó
  5. A Paula’s Choice 10%-os niacinamid booster-ében is van C-vitamin. Lehet azért nem hatásos az sem? Mindenesetre a krémmánián nincsenek tőle elájulva.
    Mi a helyzet azzal, ha niacnamidos terméket AHA, BHA után teszünk fel. Keletkezhet niacin? Vagy fél órát ha fenn hagyjuk a hámlasztót, visszaáll a bőr pH-ja?

    Kedvelés

    1. Az első kérdésedre nem vágnám rá az igent. Itt van a pH-k kérdése: a PC-szérumban nem aszkorbinsav van, hanem aszkorbil-glükozid, amely pH 7 körül stabil. Megnéztem a The Ordinary niacinamid-szérumának pH-ját, 6 körül van. Vagyis ha a PC szérum pH-ját is 6-7 köré lőtték be, és miért ne tették volna, hiszen semmi szükség az alacsonyabbra, akkor a pH miatt nem hiszem, hogy képződne komplex. De nem vagyok vegyész, ezt csak kilogikáztam. Az, hogy mi lesz hatásos, szerintem csak részben jósolható meg az INCI alapján, mert annyira más mindenkinek a bőre… Én a The Ordinary 10%-os niacinamidjának nem látom semmi hatását, pedig abban gyakorlatilag semmi más nincs niacinamidon kívül.
      A cikkemben hivatkozott források alapján igen, elvileg keletkezhet niacin a niacinamidból, közvetlenül az AHA-ra, BHA-ra fölkenve, de a mennyiség irrelevánsan kicsi. Mindenesetre, ha flush-sel (a posztban is leírt kipirosodással) reagál a bőröd a niacinamidra a hámlasztó után, akkor érdemes lehet várnod 30 percet. (Az más kérdés, hogy sajnos számomra nem teljesen tiszta, hogy egyébként kell-e várni a hámlasztók után vagy sem, nem egyértelműek az ajánlások erre nézve.)

      Kedvelés

      1. Kedves Marcsi!
        Nagyon köszönöm a gyors választ és nagyon örülök, hogy rád találtam. Fel is iratkoztam az összes lehetséges csatornádra. 😊
        Én nemrég kezdtem az otthoni, tudatos bőrápolással foglalkozni. Mindig is bőrápolás mániás voltam, de bőrgyógyászokra és kozmetikusokra bíztam a bőrömet és azt használtam, amit ők ajánlottak, ami persze nem volt rossz.
        Most viszont babát várok és a bőrgyógyász, meg a kozmetikus ezzel ki is esett egy pár hónapra az életemből. 😊 Ekkor kezdtem el behatóbban foglalkozni az otthoni bőrápolással. Persze eddig is használtam szérumot, hidratálót, fényvédőt, de azt nem gondoltam, hogy az otthoni ápolás ennél sokkal többet jelenthet.
        Egyébként én vegyész vagyok, no meg kémia tanár. 😊 De ez nem jelenti azt, hogy értek a kozmetikai vegyészethez, csak talán, hamarabb megértem a kozmetikumok működését, mint egy laikus.
        Visszatérve a témához, én is olvastam az Ordinary ajánlását a niacinamid, C-vitamin együttes használatáról, ezért kerestem a témában, így találtam Rád.
        Jelenleg a C-vitamint, a niacinamidot és a hámlasztókat (heti egy 10% glikolsav, heti 3 4%PHA+BHA-t) próbálok beilleszteni a rutinomba. Én mindent estére tennék.
        Eddig hámlasztottam minden este. Apolkával persze kitárgyaltam terhesen mi az, ami mehet. Emellett keveset vagyok a napon és persze megy a fényvédő ezerrel. (Most is leengedett redőnyök mellett írok a szobámból.😊)
        Szóval, a hámlasztót legalább fél óráig fenn hagyom, nekem valahogy így logikus, hogy hagyjam magában dolgozni, meg nem bolygassam a pH-t stb. Erre jött a niacinamid booster szérumba keverve, majd az esti hidratáló. Ebbe nekem már sehogy sem fér bele a C-vitamin szérum. Tudom, használjam nappalra. De az L-aszkorbinsav egy borzasztóan instabil vegyület, fény hatására könnyen bomlik. Egyszerűen én nem értem, miért ajánlják egyáltalán nappali használatra??
        Te tudsz erről valamit?
        Ráadásul most rendeltem a Wishtrendről egy csomagot, amiben van fényvédős hidratáló, meg fényvédős BB krém is és mindkettőben van niacinamid. Ezekkel együtt sem tudnám használni a C-vitaminos szérumot!
        Van valami ötleted, hogyan építsem be ezeket az anyagokat a napi rutinomba?

        Kedvelik 1 személy

        1. Kedves Erika! Először is üdv a blogon, bízom benne, hogy gyakran fogsz hasznos olvasmányt találni. 🙂 Gratulálok a kisbabához, remélem, minden rendben van és lesz a terhességed során. 🙂
          Úgy tudom, a C-vitaminos szérumokat azért ajánlják nappalra, mert védenek a szabadgyököktől, kiegészítik a fényvédő hatását (http://kremmania.hu/osszetevok/ascorbic-acid).
          A stabilitási problémáról én eddig csak a csomagolás szintjén olvastam: azért, hogy elkerüljük a C-vitaminnak még az üvegben lezajló lebomlását, figyeljünk arra, hogy ne legyen átlátszó az üveg, továbbá sokkal előnyösebb a légmentes, pumpás kiszerelés, illetve tartsuk hűtőben a szérumot.
          De azt is tudjuk, hogy a C-vitamin-származékok (SAP, MAP stb.) stabilabbak, igaz, talán kevésbé hatásosak is. Sajnos ebben a helyzetben is igaz a “valamit valamiért”.
          Nem akarok butaságot mondani, de szerintem egy BB-krém, illetve egy hidratálókrém esetében nem valószínű, hogy túl magas százalékban van jelen a niacinamid, én ezek miatt nem aggódnék.
          Szóval én továbbra is amellett vagyok, hogy tedd a reggeli rutinba a C-vitamint, de ha gondolod, kérdezd meg inkább Apolkát, ha láttad a föntebbi kommentfolyamot, ott is kiderült, hogy tőlem sokkal-sokkal hardcore-abb bőrápolóknak én nem igazán tudok tanácsot adni, kicsi vagyok ehhez. 🙂

          Kedvelés

Kommentek

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .