Olajozottan – Chiamag: Szuperélelem, a bőrnek is?

A chiamag mint superfood már-már el is tűnt a tudatosan divatos/divatosan tudatos táplálkozás süllyesztőjében, erre most a DECIEM-nél olajütőt nyitottak, és a szkvalén, csipkebogyó-, argán-, marula-, homoktövis- és borágóolaj mellett piacra dobták a saját chiamagolajukat. Enni jó, kenni jó? Olajozottan

Miért a chia?

1. A The Ordinary észjárása

Nem is nagyon kell magyarázni, mit jelent, ha a The Ordinary új terméket dob a piacra: vagy egy korábban sokkal magasabb áron, netán sokkal körülményesebben hozzáférhető összetevőt kapunk (pl. C-vitamin és származékai, azelainsav), vagy valami izgalmas, de kevéssé kutatott újítást (pl. retinoid-észterek).

Szerintem az olajkollekcióval a The Ordinary a kisebb kockázatú irányba indult el.

  1. A bőrápolás során annyi mindenre lehet használni olajat: a sminklemosástól kezdve, a az arcápolási rutin utolsó lépésén át, a körömágybőr és a hajvégek kenegetésig, nem is beszélve a szimpla testápolásról.
  2. Nincsenek apró betűs részek kötelező fényvédőről (persze, az egyébként is kötelező, de értsd jól), összeférhetetlenségről vagy akár magáról a rutinba illesztésről. Józan ésszel és kis fantáziával 30 ml olajat pár hét alatt könnyedén el lehet kenegetni. (Ha már a kákán is csomót keresek, annyit mondok, a sötét üveg nem véletlen, a könnyen avasodó olajokat nem is érdemes sokáig tartogatni.)
  3. Arról, miért egészségesebbek egyes olajok a többinél, vagyis az esszenciális zsírsavakat (pl. omega-3, omega-6, összefoglaló néven F-vitaminként is szokás emlegetni) magas százalékban tartalmazó olajok jótékony hatásáról a táplálkozásban szerintem már mindenki hallott.

sharon-pittaway-562622-unsplash

Most vegyük föl a főfonalat, de azért jegyezzük meg a félkövérrel kiemelt részt.

2. Mire jó az aztékzsálya-olaj (igen, ez is a chia) a bőrápolásban?

A The Ordinary fenntartható forrásból származó, bio, szűz, hidegen sajtolt chiamagolajával kapcsolatban a márka kiemeli, hogy kivételesen nagy mennyiségű alfa-linolénsavat (esszenciális zsírsavat) tartalmaz.

chia-2119771

  • A linolénsavat úgy tartják számon, hogy képes csökkenteni a melaninszintézist, vagyis folthalványító összetevő.
  • Egy kísérlet során, melyet a magas linolénsavtartalmú chiamag kivonatával végeztek, úgy találták, hogy e kivonat a gránátalma kivonatával együttműködve hatásosan képes csökkenteni a melaninszintézishez kapcsolódó gének kifejeződését.

Miért nem fürdik akkor mindenki könnyen kezelhető, könnyebben tárolható, relatíve olcsó chiamagolajban mondjuk a drágább, jól összerakott aszkorbinsavas szérumok helyett?

Azért, mert a kulcsfontosságú zsírsav nem szabad formájában található az olajban, hanem trigliceridként. Ha megesszük és megemésztjük a chiamagot, a trigliceridek lebomlanak szabad zsírsavakra. (Vagyis ki tudják fejteni jótékony hatásukat a testen belül.) De úgy tűnik, hogy a bőr felületén ez a lebomlás nem történik meg akkora mértékben, hogy jelentős mennyiségű szabad zsírsav keletkezzen.

spoon-1112987

Érdemes-e kísérletezni?

 

A bőrápolás függőjeként én azt mondom, kísérletezni mindig jó. Amit folyton tanulok, néha elfelejtek, néha túlgondolom, az a helyes elvárás.

  • Szerintem a chiamagolajtól fölösleges a C-vitaminéhoz (és származékaihoz), az arbutinéhoz vagy akár a niacinamidéhoz hasonló pigmentfolthalványító hatást várni.
  • Az arcolajokat általánosságban leginkább a száraz bőrűek szeretik beépíteni a bőrápolási rutinjukba, zárólépésként, hiszen az olajréteg visszafogja valamennyire a bőrön keresztüli vízvesztést, illetve a feszülő, húzódó felületnek azonnal komfortérzetet nyújt. (Télen pedig szinte mindenkinek jólesik az ilyesmi.) Ebben a tekintetben a chiamagolaj sem kivétel.
  • Előfordulhat, hogy néhány éven belül tele lesz a piac chiamagolajból, gránátalma-kivonatból és más, már bizonyítottan hatásos folthalványító összetevők kombinálásából született kozmetikumokkal. Majd meglátjuk. (Addig itt a krémmániás lista a chiamagolajos kozmetikumokról.)

chia-3297309

(A chiapudingot többször is megpróbáltam beépíteni az étrendembe, reggeli gyanánt. Nem tetszett. Általában csak hétvégén szeretek reggelizni, ráérősen. A hétköznapi reggeleken egyszerűen nincs kedvem időt tölteni azzal, hogy a kocsonyás állapotban is ropogós magokat rágom. (Előző este mindig beáztattam a magokat, kevergettem is – micsoda macera.) Az előző este beáztatott, apró zabpehelyből készült kását viszont megszerettem. Egy döntéssel kevesebb, mi legyen a reggeli. Majd a kozmetikumos polc előtt felhasználom a bónuszt.)


A Habos Kakaó követése: Bloglovinon Facebookon | Instagramon

 

 

 

Reklámok

Olajozottan – Chiamag: Szuperélelem, a bőrnek is?” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Dejó cikk 🙂
    Én nagy chia mag fan vagyok, bár inkább enni szeretem, csak lesegettem az Ordinary újdonságát 😀 Bár az olajokat inkább télen kedvelem, következő rendelésemnél szerintem beruházok rá.
    Mivel nagy kedvencem a chia puding, leírom én hogyan szeretem, hátha egyszer még kedvet kapsz rá 🙂 A kulcsa, hogy gyümölcs levében áztatom főleg a magokat. Naranccsal a legjobb, összekockázok 2-3at picire, mazsolát és pici mézet és vizet rakok mellé, “összedzsuvázom”, hogy minél több lé kijöjjön a narancsból, és ebbe rakom a chiamagokat. Isteni fincsi 🙂 Hátha még kísérletezni támad kedved 😀

    Kedvelik 1 személy

Kommentek

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.