Piknik – Kicsomagol, becsomagol, kicsomagol

Az utóbbi idők egyik kedvenc társasjátéka és három receptszerűség, középpontban a piknikkel, így mesélek. Finom falatok, stratégiai játék, és a legfontosabb kérdés: hány cukkini kell egy csokoládétortához?

Piknik

piknik [1791] Nemzetközi szó, vö. német Picknick, angol picnic, francia pique-nique: ’piknik’. A franciából terjedt el, melyben a francia piquer ’szúr; csipeget’ és a nique ’csekélység, semmiség; csúfolódás’ szavak összetételéből alakult. A kifejezés ezen társasági összejövetel jellegére utal.

Forrás: Etimológiai szótár

A nyár (és az ősz eleje) a családunkban majdnem olyan, mint egy hosszan elhúzódó karácsony: ünnepségek, születésnapok, névnapok egymás hegyén-hátán. A legsűrűbb időszakban ajándéklistákat gyártottam, beszereztem, rendeltem, bontogattam, csomagoltam. Recepteket böngésztem, vásároltam, sütöttem-főztem. Jaj, nem is. Csak sütöttem. Vagy még azt sem. Aztán csipegettünk. Ilyen kis semmiségeket. (Is.)

“Hány cukkini kell egy csokoládétortához?” – Séfek a Marbushkától

Nagyon szeretjük a társasjátékokat, az egyik testvéremnek már egész nagy készlete van. Amikor az Egy nap a városban blogon elolvastam “a legszebb magyar társasjátékok” készítőjéről szóló cikket, rögtön tudtam, hogy megtaláltam a tökéletes ajándékot. A Séfeket választottam, mind szeretünk főzni, a megajándékozott különösen. A Marbushka látványvilága finom, szelíd és valahogy melankolikus, engem leginkább ez bűvöl el benne. (A Séfek rajzai viszont a L’ecsót is eszembe juttatják.) Egy akció keretében választhattam két illusztrációt is a játék mellé, ezeket szintén ajándékként adtam tovább, lányszobákba, dekorációnak.

A játék stratégiai, minden szakácsnak szembesülnie kell az “abból főzök, amim van” megszorítással, bőven akadnak meglepetések az alapanyag-választástól kezdve a főzésen át a tálalásig. Ha ügyes vagy, az alapanyag-kártyáid ételkártyákra cserélheted, és az értük járó pontszámot lelépheted a táblán. Az elsőként célba érő nyer, de addig még mindenkire sok krumplihámozás vár.

marbushka kollázs

Mindig meglep, mennyi gyerekesség maradt még bennünk: a legkisebb testvéremnél volt a leglátványosabb (persze, hiszen az ő gyerekkora van a legközelebb hozzám időben), hogy mindig nyerni akart pl. a Fekete Péterben, és a csalástól sem riadt vissza. Máig előttem van a rosszul leplezett édes mosoly, amely kiült az arcára, amikor elhúzták a kezéből a balszerencsés kártyát. (De már annak is örült, ha ő tehette le a “balerinakislányt” és párját. Tudod, ez az a kedves, retró pakli volt, giccsbe hajló életképekkel kisgyerekekről, a Piatniktól. Vagy eszembe jut a másik testvérem, aki önként vállalta a “bankos” szerepét a Monopolyban vagy a Gazdálkodj okosanban, és jószívűen, sutyiban vissza nem térítendő kölcsönöket adott annak, aki már a csőd közelében járt. De ez az emlék nem kapcsolódik szorosan a tárgyhoz, csak annyit akartam elmesélni, hogy a Séfekkel sem tudunk “mindegy, ki nyer, csak a játék a fontos” alapon játszani, a győztes mindig győztes, akit irigyelnek a többiek.

Hány cukkini kell egy tepsi brownie-hoz?

Másodszor készültünk játszani a Séfekkel, piknikezni akartunk, halomban állt itthon a cukkini, és még sosem sütöttem brownie-t. Szívesen sütök-főzök a Lila Füge receptjei közül, ekkor sem csalódtam, pedig csak inspirációt gyűjtöttem. Szerencsére az eredetileg írt cukor- és mézmennyiséget nem vettem komolyan (iszonyú sok lett volna), a hozzávalók között az szerepel, amennyit én használtam (az sem kevés). Pont jó lett. A cukkinit sajnos nem mértem le, a csészében megadott mennyiség elég esetleges. Én egy – szerintem – közepes cukkinit használtam, annak a fele elég volt.

jez-timms-260135.jpg
Forrás: Jez TimmsUnsplash

Hozzávalók:

  • 200 g liszt
  • 50 g kakaó (cukrozatlan, keserű)
  • 1 tk só
  • 1/2 tk szódabikarbóna
  • 1/2 tk sütőpor
  • 2 tojás
  • 125 ml olaj – én napraforgót használtam
  • 120 g kristálycukor
  • 1/2 közepes cukkini lereszelve töltött meg nálam két 250 ml-es csészét
  • 70 g keserű csokoládé durvára vágva – a maradék 30 g a cukrász jutalma
  • 70 g dióbél száraz serpenyőben kissé megpirítva, durvára vágva

Elkészítés:

Előmelegítettem a sütőt. (Mivel nem hőfok-szabályozós, szokás szerint saccperkábé lőttem be a 170 °C-ot.) Egy kis tepsit kibéleltem sütőpapírral. Egy tálban összekevertem a lisztet, kakaót, sót, szódabikarbónát és a sütőport. Egy másik tálban kézi mixerrel sárga habbá vertem a tojásokat a cukorral. Belecsorgattam az olajat, fakanállal óvatosan hozzákevertem a lisztes keveréket, a cukkinit, a csokoládét és a diót. A masszát beleöntöttem a tepsibe, elegyengettem és kb. 25 percig sütöttem. Tűpróba, még nem szilárd a közepe, tökéletes, most kell kivenni! Hagytam kihűlni, indulás előtt felkockáztam, dobozba raktam. A cukkini egyáltalán nem érződik benne, egyszerűen nagyon csokis és szaftos az egész sütemény. Ajánlom, nehéz csalódni benne. Télen kipróbálom céklával is.

DSCF3479

És ha túl sok a cukkini?

Tudom, hogy nem rajong úgy mindenki a keserű csokoládéért, mint én, ezért a piknikre valami sós falatkát is akartam készíteni. A készen kapható leveles tészta mindig aduász, maradékmentésként a megmaradt fél cukkinit és a bontott üveg sűrített paradicsomot is felhasználtam. Pontos recept nincs, ez csak egy ötlet.

Hozzávalók:

  • készen kapható leveles tészta – én fagyasztottat, nem letekerőset tudtam venni, egy csomagban öt lap volt, ezeket negyedeltem
  • sűrített paradicsom
  • oregánó
  • 1/2 cukkini vékonyan fölszeletelve
  • füstölt kolbász felkarikázva
  • füstöltsajt-szeletek

Elkészítés:

A levelestészta-lapokat hagytam kiolvadni, a hőségben nem kellett sokat várni. Lisztezett felületen egyesével kinyújtottam a lapokat, majd negyedbe vágtam. Minden darabot megkentem sűrített paradicsommal és megszórtam oregánóval. Rápakoltam a cukkiniszeleteket és a kolbászkarikákat, majd minden tésztadarabból batyut formáztam: felhajtottam a négy sarkát, és “lezártam” egy darab füstölt sajttal. A legtöbb batyu így nem nyílt szét a sütés során. A brownie miatt már eleve meleg volt a sütő, kicsit följebb vettem és kb. 12-15 perc alatt pirosra sütöttem a batyukat.

DSCF3483

Szurkálódás

Ezeket a sárgadinnyés nyársakat nem a piknikre készítettem, de a szó etimológiájához illenek, és tényleg nagyon praktikusan lehet így elfogyasztani pár falatot. Csak egy ötlet.

Hozzávalók:

  • sárgadinnye kimagozva, hámozva, felkockázva
  • mozzarellagolyók
  • fekete-erdei sonka – a gyári szeleteket három darabra vágtam

Elkészítés:

Bambusznyársra húzok egy kocka dinnyét, egy darab sonkát, egy mozzarellagolyót, egy darab sonkát és egy kocka dinnyét. Bezsebelem a dicséreteket.

DSCF3435.JPG

Becsomagoltam az ajándékot. Az ünnepelt kicsomagolta. Örült. Becsomagoltam az ételt. A pikniken kicsomagoltuk. Egy morzsa sem maradt. Az egyik testvérem néha ételek alapján idéz föl emlékeket. Remélem, valamelyikre jó szívvel fog emlékezni e három közül.

Ha tetszett, amit olvastál, többféle felületen követheted a Habos Kakaót: Bloglovin Facebook | Instagram.

Reklámok

Piknik – Kicsomagol, becsomagol, kicsomagol” bejegyzéshez ozzászólás

    1. Bizarrnak tűnik, de a cukkini tényleg nem ízt ad hozzá a süteményhez (bár szerintem nyersen is édeskés egy picit), hanem egy természetes állagjavító. 🙂 Illetve én nem hámoztam meg a cukkinit (az eredeti recept sem írta), ezért a tészta tetején esetleg észre lehet venni kis zöld darabkákat sütés után is, de ha ez nem zavar, akkor nincs mitől tartanod. 🙂

      Kedvelés

  1. Nahát, meglepett a cukkini de végülis létezik a répatorta is, szóval nem lehet rossz! Talán ki is próbálom a receptet 🙂 Azt hiszem, én ebben a társasjátékban az esélytelenek nyugalmával vehetnék részt 😀 bár…ki tudja…Nem mondanám magam profi konyhatündérnek, a mindennapos “találd ki mit együnk” cimű történet inkább fáraszt és bosszant, viszont néha szeretek kísérletezni, új recepteket kipróbálni, főleg olyanokat, amik mások mint a mi megszokott ételeink. Sajnos a család kevéssé osztozik az újdonságok iránti lelkesedésben :((

    Kedvelik 1 személy

    1. Ó, de még nagyon picik a gyerekeid, érthető, ha ők inkább a megszokott ízekre vágynak. 🙂 A játék meg szerencsére nem a valós főzőtudományról szól, itt az is lehet mesterszakács, aki életében nem fogott még fakanalat. 😀 Egyébként tényleg “rokona” a süti a répatortának, hiszen itt sem a zöldség íze dominál.

      Kedvelés

Kommentek

