Húsmentes (?) | Cseresznyeleves és kétféle lekvár

“- Édes-e a cseresznye, szüle?

– Édes bizony, édes.

– Nincs benne pondró?

– Ropogós, mint a mandula – felelte az anyóka.”

Húsmentes (-)

A bevezetésben olvasható idézet Mikszáth Kálmánnak A vén gazember című kisregényéből származik. Ez a pár sor jutott eszembe, amikor apukám beállított egy kisebb láda cseresznyével, hogy együk, főzzük, a kertből van. Mikszáthnál a néni szerintem nem arra felel, amit kérdeznek tőle, mert a ropogós cseresznyében is lehet pondró, nemcsak a töppedtben. Azt pedig, hogy milyen a pondró textúrája, inkább ne firtassuk. Szóval a néni mellébeszél, apa viszont nem köntörfalazott, megmondta, hogy statisztikája szerint minden nyolcadik-tizedik szemnek lakója van. A családi aranyköpés erre az, hogy jó, akkor pénteken nem eszünk belőle. (Péntekenként ugyanis nem eszünk húst.) A cseresznye egy részéből magozás után leves készült. Megfigyeléseim szerint általában a kívülről a legszebbnek, illetve a legcsúnyábbnak tűnő szemekben magasabb a fehérje aránya, az átlagoskák nem olyan kapósak.

I. Cseresznyeleves

Hozzávalók kb. nyolc adaghoz:

  • 1000 g cseresznye (maggal együtt ennyi)
  • 1750 ml víz
  • 80 g vaníliás cukor
  • 1 fahéjrúd
  • 1 nagy csipetnyi őrölt szegfűszeg
  • 1 nagy csipetnyi őrölt kardamom
  • 1/2 citrom felkarikázva
  • 100 g 20%-os tejföl
  • 100 ml tej
  • mentalevelek

Elkészítés:

A cseresznyét váltott vízben megmostam, kimagoztam. Egy nagy lábasban feltettem főni a vizet a cukorral, fahéjrúddal, szegfűszeggel és citrommal együtt. Néhány percig forraltam a levesalapot, majd beleborítottam a cseresznyét. Egy alkalmas edénybe (legyen magas a fala, legyen hőálló, ne legyen törékeny – a mi háztartásunkban a legalkalmasabb edény a Campus Fesztivál logójával ellátott műanyag söröskorsó) kimértem a tejfölt és a tejet. Ismét felforraltam a levest, ekkor adtam hozzá a kardamomot is. Pár percig főztem a cseresznyét, majd három merőkanálnyit a tejes tejfölhöz adtam, és botmixerrel összeturmixoltam. Visszaöntöttem a fazékba a rózsaszín keveréket, ez sűrített egy kicsit a levesen. Még egyet forraltam rajta, aztán vízfürdőben kihűtöttem a levest. Tálaláskor mentaleveleket tettem a tetejére.

IMG_20170614_100548

Megjegyzés: ez egy – a mi ízlésünk szerint – nem túl édes leves, és egyik fűszer sem dominál benne igazán. Nekünk így ízlett, de lehet, hogy neked gyenge lesz a fűszerezés. Érdemes kóstolgatni egy kicsit. Anyukám tejföllel, apukám tejjel szokta behabarni a gyümölcsleveseket. Az evőkanálnyi liszt a közös pont. Én megpróbáltam összehozni a két tejterméket, a lisztet viszont elhagytam, hogy egy picit az egészségesebb és modernebb irány felé mozdítsak egy hagyományos, családi kedvencet. Érdemes volt. 

II. Cseresznyelekvár kétféle ízesítéssel

A maradék cseresznyéből lekvárt akartam főzni. Üvegek, kupakok voltak itthon, egy korábbi, sütőtöklekváros projekt miatt nátrium-benzoát is, csak dzsemfixet kellett vennem. A boltban megszólítottam egy eladót, nem találtam ugyanis a dzsemfixet. Az eladó amellett, hogy megmondta, hol a keresett termék, nagyon kedvesen néhány tanáccsal is ellátott, és azt is elárulta, náluk a férje főz be, neki csak az üvegeket kell elmosnia. Azt állította, a befőzésre is rá lehet szokni, ezért jó kereskedőként arra biztatott, ne csak egy csomag dzsemfixet vegyek, úgyis el fog fogyni a többi is. A szüleimnél otthon minden befőtt és lekvár ipari mennyiségben készül, és a plédekkel bélelt dunsztos ládában egész augusztusban van valami. Én most két kisebb üveg lekvárt főztem, de előfordulhat, hogy lesz folytatás.

Hozzávalók az étcsokoládés és a gyömbéres cseresznyelekvárhoz:

  • 1059 g cseresznye mag nélkül (Ennyi maradt a szállítmányból, maggal együtt, válogatás előtt kb. 1300 g volt.)
  • 31 g Haas 4:1 dzsemfix – A csomagoláson az szerepel, hogy 1500 g gyümölcshöz 200 g cukor és egy csomag (21,5 g) dzsemfix szükséges, viszont lédúsabb gyümölcsök esetén, mint amilyen a cseresznye is, dupla mennyiségű dzsemfixszel érdemes számolni.
  • 142 g cukor
  • 30 g étcsokoládé
  • 5 cm-es gyömbérdarab meghámozva, vékony szeletekre vágva
  • késhegynyi nátrium-benzoát

Elkészítés:

Az üvegeket és kupakokat nagyon alaposan elmostam, egy konyharuhán hagytam száradni.  A cseresznyét váltott vízben, szintén nagyon alaposan átmostam, átválogattam és kimagvaltam. Lemértem, kiszámoltam hozzá a szükséges dzsemfix és cukor mennyiségét. A csokoládét és a gyömbért előkészítettem. Botmixerrel nagyjából összeturmixoltam a cseresznyét, de bőven hagytam benne egész szemeket is. Összekevertem a dzsemfixszel, és elkezdtem főzni. Amikor felforrt, belekevertem a cukrot. Újraforrás után további öt percig főztem. Végig folyamatosan kavargattam a lekvárt, nehogy odaégjen. A főzési idő letelte után belekevertem a nátrium-benzoátot, majd a lekvár kb. egyharmadát átszedtem egy másik edénybe, és hozzáadtam a felkockázott étcsokoládét. Kicsit hagytam olvadni, majd alaposan átkevertem. A többi lekvárhoz pedig a vékony szeletekre vágott gyömbért adtam hozzá, és még pár percig forraltam, hogy a gyömbér íze kicsit kioldódjon. A kétféle lekvárt üvegekbe töltöttem, dunsztba tettem. Kihűlés után felcímkéztem az üvegeket.

IMG_20170617_133047IMG_20170617_133123IMG_20170617_133136

Megjegyzés: az az igazság, hogy a gyömbéres változatból megmaradt annyi, amennyivel tudtunk egy kis kóstolást tartani másnap. A lekvár szerintünk nem lett nagyon édes, viszont sűrű, és egyelőre enyhén gyömbéres az íze. A csokoládés lekvárhoz innen az inspiráció.

Ha tetszett, amit olvastál, Bloglovinnal is követheted a blogot!

A Habos Kakaó Facebook-oldalát itt találod.

 

 

 

Reklámok

Húsmentes (?) | Cseresznyeleves és kétféle lekvár” bejegyzéshez 6 hozzászólás

  1. Annyira jó, amikor egy gyümölcsből sok mindent lehet csinálni.:) A gyömbéres ízesítést majd kipróbálom, eddig kimaradt – pedig eléggé szeretek lekvárt főzni -, de csokoládés-vörösboros szilvalekvár (cukor nélkül) már született, nagyon finom.:) Meg levendulás cukkini, citromíze van.
    A sima búzalisztet lecseréltem teljes kiőrlésű tönkölyre, bevallom, ízre nem nagyon érzem a a sütikben a különbséget.

    Kedvelik 1 személy

    1. A vörösborral hogy kell összehozni a lekvárt? Csak hozzáöntöd a gyümölcshöz a lekvárfőzés egy adott pontján, vagy redukciót kell használni? A levendulás cukkini is izgalmasan hangzik, nagyon inspiráló ez a komment! 🙂
      A szándék nálam is érlelődik már egy ideje a lisztcserére, csak én ilyen aggodalmaskodó típus vagyok, és ilyeneken aggodalmaskodom, hogy pl. a piskóta vagy egyes kelt tészták, amelyeket akár mérleg nélkül is össze tudok rakni, fognak-e sikerülni a másfajta liszttel. Neked gyorsan ment az átállás?

      Kedvelés

      1. Csak hozzáöntöttük a vége felé, de nem igazán érződik benne. Bezzeg a csoki!:)
        Kelt tészta tekintetében nem tudok nyilatkozni, mert egyedül lusta vagyok nekiállni (és 100 kilóra híznék egy hét alatt, mert imádom), de kekszeknél, sima tepsis sütiknél nekem működik. A teljes kiőrlésű tönköly csomagolásán az szerepel, hogy az omlós sütikhez kifejezetten jó. Van, aki két-vagy többféle lisztet vegyít, lehet, hogy érdemes először ezzel kísérletezni.

        Kedvelik 1 személy

        1. Akkor nincs mese, vennem kell egy csomag tönkölylisztet, és belevágni a kísérletezésbe. 🙂
          A vörösbor + piros gyümölcs kombinációjával is kezdeni kellene valamit, mert a Damniczki-féle vörösboros málnafagylalt téliesítése izgatja egy ideje a fantáziámat. 😀

          Kedvelés

          1. Sok sikert.:) Szerintem ne palacsintával kezdd a kísérletezést… tegnap ezzel a liszttel csináltam, és nem lett teljesen homogén a tészta, hiába mentem neki gép habverővel is, pár fehér lisztcsomócska megmaradt (szerencsére a palacsintában már nem látszódtak-nem érződtek fogyasztás közben).
            Ohhh ez a fagyi és a lekvárötlet remekül hangzik!

            Kedvelik 1 személy

            1. Ááá, palacsinta… Hagyjuk… A posztod után eszembe jutott, hogy legutóbb, amikor túrós palacsintát sütöttem, tizenkét darab készült kb. egy óra alatt (tésztakeverés, sütés, töltés). Valahogy nem érzem, hogy nekem ezzel az édességgel túl nagy jövőm lenne. 😀
              Ha teheted, mindenképp kóstolj Damniczki-fagyit, és ez a kombó nagyon-nagyon finom.

              Kedvelés

Kommentek

