Kelet és Nyugat | Sajtószemle

Tegnap a barátnőm átküldött egy HVG-cikket. Érdekesnek találtam, hogy attól függetlenül, annak ellenére vagy éppen azért, mert ez egy – a Hyundai által – szponzorált cikk, szerintem inkább negatív, semmint egyértelműen pozitív, de mindenképp elnagyolt és felületes képet sikerült festeni a koreai szépségápolásról. Nincs ezzel baj, nem kell mindent egyformán látnunk. Nekem a szöveg amatőrsége szúrt szemet.

Kelet és Nyugat

Talán még az a legkisebb probléma a HVG cikkével, hogy valamiért senkinek sem tűnt fel: a sheet mask szót nem papírmaszknak, hanem fátyolmaszknak szokás fordítani. A koreaiak sminkelési szokásairól egy magyar tánccsoport tagjainak véleménye alapján tájékozódhatunk: eszerint a lányok sosem mennek smink nélkül az utcára, festik a szemöldöküket, a szemüket, továbbá alapozót és rúzst használnak. Ezen első kézből származó információk pedig azt bizonyítják, hogy a koreaiak szokatlanul sok energiát ölnek abba, hogy “vonzóbbnak és tökéletesnek látszódjanak”. Itt lehetne párhuzamot vonni a nyugati szokásokkal, különös tekintettel a Kardashian-klán által elterjesztett sminkrutinnal, de a cikk szerzője nem ezt a megoldást választja.

Addig működőképes az összehasonlítás, amíg csak azt taglalja, hogy a nyugati sminkrutinban jelenleg a kontúrozás a legfőbb trend, a keletiben pedig a bőr szinte észrevehetetlen világosítása és tökéletesítése (Lisa Eldridge-nek is van a témába vágó videója), csakhogy ez átcsúszik a no makeup smink – sajnos egyáltalán nem hozzáértő – tárgyalásába. A no makeup smink a legtöbb sminkes, videós, blogger, illetve bármilyen felhasználó értelmezésében nem azt jelenti, hogy nem viselünk sminket. Hanem a smink olyan kivitelezését jelenti, amely az alkalmazott színek és textúrák miatt teljesen természetesnek tűnik. Persze a mindennapi sminkrutin is lehet no makeup jellegű, amikor áttetsző bb-krémet, krémpirosítót viselünk, alig festjük a szempilláinkat, éppen csak megfésüljük a szemöldökünket. A cél ilyenkor az időspórolás és az esztétikum.

Amikor egy fellépéshez natúr sminket kértek tőlünk, mi szinte semmit nem alapoztunk, de ők még fél órán keresztül sminkeltek bennünket »természetesre«.

A szezon és a fazon tipikus esete. Aki látott már saját magáról fotót vagy videófelvételt, azt nagyon jól tudja, hogy az a smink, ami élőben, természetes vagy lámpafénynél láthatónak, szépnek tűnik, az képen, felvételen semmilyen, élettelen is lehet. A vörös szőnyegre, fotózásra, kifutóra vagy akár táncfellépésre készített no makeup sminkekhez hatalmas hozzáértés és általában nem öt perc kell. Ez a világ bármely pontján így van, nem csak Koreában. Azoknak a sminkeknek, amelyek valamilyen komolyabb fizikai aktivitáshoz  – mint például a tánc – készülnek, különösen tartósnak, víz- és verejtékállónak érdemes lenni. Furcsa, hogy erre senki sem gondolt a megkérdezettek között.

Olvassunk tovább! Kozmetikai termékeket árulnak a metróaluljárokban Koreában. Nem járok túl gyakran Budapesten, de még nekem is feltűnt egy kisebb Avon-üzlet valahol a Nyugati-pályaudvar környékén az aluljáróban. De ne is vesztegessünk több szót erre a kérdésre, mert végre elérkeztünk a szöveg azon részéhez, ahol sminkelés helyett végre a címben fölvezetett témáról esik szó. Valószínűleg nem ugyanaz a személy írta ezt a részt, mint az előzőt, itt ugyanis már pamutból készült szépségmaszkként hivatkoznak a korábbi papírmaszkra. A pofozgatáshoz és masszírozáshoz nem tudok hozzászólni, maximum annyit, hogy eddig sosem olvastam, hogy ez is a tíz lépés része lenne. Az otthoni, rizsvizes kezelés is elkerülte eddig a figyelmem, mea culpa. (A Krémmánia magazinoldalán viszont olvasható friss cikk róla, igaz, hajápolásra ajánlják, nem arcra.) A férfiak hajfestésén és sminkelésén fenn lehet akadni, ha nagyon akarunk, bár Jeffree Star, Manny Mua és a többi sminkelt, festett hajú és/vagy parókát viselő youtuber ismeretében nem biztos, hogy érdemes.

A body shaming és a plasztikai műtétek akár egy vagy több teljes cikket is megérdemelnének. Itt azonban csak egyetlen, más magazinból kiragadott példát olvashatunk, meglehetősen felszínes tanulsággal, amely azt sugallja, hogy Sabrinát akár a “mániákus szépségkultusz” áldozatának is tekinthetjük. E kultusz kialakulását az 1300-as évekig vezetik vissza, azt azonban sajnos elfelejtik megemlíteni, hogy a középpontba állított fehér bőr megtartásához a koreaiak folyamatosan fejlesztik a modern fényvédőket. (Amelyekre örömmel csapnak le a nyugati nők.) Egyetlen mondatban szerepel, hogy a koreai szépségápolást nyugati hatások is érték a 19. századtól kezdve, de erről nem kapunk további információt, a fordított irányú impulzusokról is csak később esik szó, a Lancôme cushion alapozójával és az Estée Lauder ázsiai reklámarcával kapcsolatban. (Előbbi 2014-es, utóbbi 2015-ös hír.) Izgalmas az is, hogy kiemelik,

[a] korai felfogás szerint a smink célja nem csak az volt, hogy szebbé tegye viselőjét, hanem az is, hogy segítsen a bőr ápolásában.

Sokan azzal érvelnek a sminkelés ellen, hogy tönkreteszi a bőrt, nem hagyja lélegezni, eltömíti a pórusokat. Igen, vannak komedogén összetevők, és vannak vaskos, zsíros textúrák. Másfelől ki figyeli, Kim Kardashian bőre hogy néz ki a rengeteg alapozó alatt? Pedig szerintem sokkal egyszerűbb sminkelni a szép bőrt, mint nem törődni az alappal, és pusztán a hibák elfedésére koncentrálni, bármi áron. De nem ezt hangsúlyozza a szerző. A Hyundai legújabb modelljeinek promózása előtt néhány mondat erejéig a koreai szépségipar fellendülésének gazdasági hátterét és hatását taglalja, majd a K-pop ürügyén ismét visszatér ahhoz a furcsa jelenséghez, hogy a koreaiak sminkelik magukat. Igen, még a sorozatokban is.

A Hyundai legújabb autóiról szóló keretes részben még egyszer előrángatják a koreai bőrápolási termékeket, teljesen fölöslegesen. Az autókról szóló részt valószínűleg akkor is elolvastam volna, ha a technikai innovációkat harangozzák be a címben. Kicsit az az érzésem, mintha sztereotípiák mentén gondolkozva és a maximális kattintásszámot hajhászva rakták volna össze ezt a cikket: “A nők majd rákattintanak a sminkes és bőrápolási téma miatt, a férfiak pedig legörgetnek az aljáig, ahol a lényeg van.” Igen, láttam, hogy a Brandchannel a HVG “értékesítési felülete”, nem a HVG szerkesztősége írja ezeket a cikkeket, és valószínűleg semmilyen felelősséget nem vállalnak az ott megjelent tartalmakért. De ez a cikk akárhol jelent volna meg ilyen formában, szerintem gagyi. Bár a szerző a koreai szépségápolásról begyűjtött információkat az exkluzivitás fényében szerette volna ragyogtatni, ezek inkább felszínesként hatottak.

Ha tetszett, amit olvastál, Bloglovinnal is követheted a blogot!

A Habos Kakaó Facebook-oldalát itt találod.

Reklámok

Kelet és Nyugat | Sajtószemle” bejegyzéshez 4 hozzászólás

  1. Fú, száz százalékban egyetértek veled. Én sem írok autókról blogposztokat 😀 – akkor a Hyundai munkatársai miért foglalkoznak a bőrápolással? (költői kérdés, valószínűleg úgy van, ahogy írtad:)) Tökéletesen az jön le, hogy a szerző olvasott már korábban, futólag erről, hogy létezik ez a koreai szépségápolás-mizéria, ezért beütötte ezt a két szót a gugliba, és összetarhálta olyan helyekről, amiket ő hitelesnek tartott. Természetesen nem azt mondom, hogy értenie kellene hozzá, inkább azt, hogy aki megbízta ezzel a cikkel, az tévedett ezzel nagyot. Az általánosítások, amiket meg a tánccsoport tagjai elmondanak…. ha itthon beszélsz 50 különböző nővel, hogy hogyan ápolja a bőrét, lehet hogy mind az 50 olyan, aki Garnier és Nivea termékekkel ápolja magát – viszont az országban él legalább 4 millió nőnemű, mondjuk azt, hogy ebből 3 millió 18 év feletti – tehát innentől kezdve az az 50 ember már tök nem lesz releváns. ennyi erővel az én baráti köröm alapján kijelenthetném, hogy Magyarországon elvétve találni olyat, aki koreai termékkel, termékekkel ápolja a bőrét – pedig mindig meggyőződöm a Krémmániát és egyéb magyar blogokat bújva, hogy azért vagyunk rendesen, akiknek Kelet felé húz a szívünk e téren.

    Kedvelik 1 személy

    1. Felőlem nyugodtan foglalkozhatnak bőrápolással, még azt is megértem, ha azért vetik föl a témát, ahogy a poszt végén is írtam, hogy kattintásokat gyűjtsenek. A cikknek nem a témájával van a gond, hanem, hogy nem egyértelmű az üzenet és a “műfaj”. Az autós részben párhuzamot vonnak az autógyártás, -fejlesztés és a kozmetikumok fejlesztése között. Ez egy tök jó téma lehetne, lehetne arról írni a szépségápolással kapcsolatban, amiről Tudományos Szépség is szokott, hogy ölik a pénzt a kutatásokba, és ezek eredményeit az átlagember számára is elérhető árú kozmetikumok piacra dobásában is hasznosítják, a prémium termékek mellett. De nem, valamiért úgy döntöttek, hogy objektív szempont helyett jobb, ha egy magyar tánccsoport tagjainak szubjektív véleménye felől közelítik meg a témát. Nem rossz ötlet, akkor, ha ez egy pl. riportban, kulturális kisszínesben szerepel valami figyelemfelkeltő címmel. De ne a tíz lépés álljon a középpontban, ha a beszámolók 99%-a a sminkelésről szól. Nekem az is izgalmas lett volna – ha már HVG -, ha a koreai termékeket forgalmazó online és offline boltok gazdasági hátteréről készül egy nagy összeállítás, pl. a wishtrendes vonal elég izgalmasnak tűnt a cikkben, de így csak lóg a levegőben. És igen, egy reprezentatív közvélemény-kutatás is nagyon tetszene arról, hogyan építik be pl. a magyar nők a koreai kozmetikumokat a mindennapjaikba. És ami engem személy szerint nagyon érdekel, ha már ennyire erőltették a sminkes vonalat: hányan vannak azok Magyarországon, akik a koreai sminktermékekért is ugyanannyira rajonganak, mint a bőrápolási dolgokért?

      Kedvelés

  2. Nahát, “színvonalas” cikk lehet… én különösen nem kedvelem, amikor vki úgy tesz kijelentéseket egy témáról, hogy közben halvány gőze sincs róla, és főleg, nem is veszi a fáradtságot arra, hogy utánanézzen. Pont ma reggel húztam fel magam nagyon ilyesmi miatt, nem bőrápolás téren, teljesen más témában de az engem pont különösen érzékenyen érint.
    Mondjuk, a bőrápolás is 😀 néhány ismerősöm furán is néz, amikor a legújabb, a világ különböző tájairól beszerzett kenceficéimről lelkendezek 😀 😀 Szerencsére vagyunk jópáran ilyen megszállottak 😉

    Kedvelik 1 személy

    1. Igen, nekem is a tájékozatlanság szúrt szemet, a szerző valamiért úgy gondolta, elég lesz néhány, a témában valószínűleg nem különösebben járatos nő szubjektív véleményét megkérdezni, és abból cikket írni, különösebb koncepció nélkül.
      Szerencsére az online felületeken ma már rengeteg lehetőség nyílik a lelkendezésre. 😀

      Kedvelés

Kommentek

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s