Zöldcsütörtök | Krémleves zöldborsóból, pirított hajdinamüzlivel

Nem ma ettük ezt a levest, de ma zöldcsütörtök van (az, hogy a nagycsütörtököt így is nevezik magyarul, egyháztörténeti és néprajzi háttérre is visszavezethető), vagyis illik ide ez a húsmentes fogás. Az már más kérdés, hogy nem feltétlenül azzal és úgy ildomos böjtölni, amit szívesen fogyasztunk: a zöldborsó nekem mindenféle formában nagy kedvencem, a hajdinával pedig most sikerült megbarátkoznom. 

Zöldcsütörtök

Mivel a zöldborsó cukortartalma gyorsan keményítővé alakul, vagyis a begyűjtés után a zöldség elveszíti édes ízét, a Napkirálynak futva vitték a kertből a friss termést. Amióta ezt tudom, én sem szoktam a piacon tisztítva árult zöldborsót venni, marad a fagyasztott. Erről jut eszembe, hogy gyerekkoromban azzal “ünnepeltem” a tavasz érkezését, hogy a nagy fűzfa tövében, amelynél sokat játszottunk a testvéreimmel az udvaron, minden évben elültettem három-négy szem borsót, és napról napra figyeltem a fejlődést. Termést sosem volt alkalmam szüretelni, de a virágzásig mindig eljutottak a kis borsónövények.

Zöldborsó-krémleves

Hozzávalók hat kisebb adaghoz:

  • 450 g zöldborsó (mirelit)
  • egy szem kis krumpli
  • kb. egy liter víz
  • két evőkanál 20%-os tejföl
  • 20 g vaj
  • só ízlés szerint
  • valamilyen zöldfűszer: petrezselyemmel, bazsalikommal és mentával is nagyon finom, mi most turbolyával próbáltuk ki, amit az erdőben gyűjtöttünk

Elkészítés:

A krumplit meghámoztam, apró kockákra vágtam, és elkezdtem főzni egy kis lábasban, annyi vízben, amennyi épp ellepte. Közben a borsót szűrőbe tettem, és meleg, folyó víz alatt kiolvasztottam. Amikor a krumpli már majdnem puha volt, hozzátettem a borsót is, és öntöttem még hozzá vizet. (Nem szeretem, ha nagyon híg a leves, de az sem jó, ha megáll benne a kanál.) Megsóztam az ételt. Újraforrástól számítva három-négy percig főztem, a zsenge zöldborsó ennyi idő alatt meg szokott puhulni. Lehúztam a tűzről a levest, rövid ideig hűlni hagytam, majd hozzáadtam a finomra vágott turbolyát, a tejfölt, illetve a vajat, és botmixerrel simára turmixoltam.

Forró vízzel lehet még alakítani az állagán, ha túl sűrű lenne. Krutont is szoktam hozzá készíteni, de most kipróbáltuk hozzá a Chili & Vanília blog receptje alapján készült hajdinamüzlit.

IMG_20170412_134651

Ropogós hajdinamüzli

Nem mindenben az eredeti recept szerint jártam el, ezt jelzem is a hozzávalóknál.

Hozzávalók:

  • 300 g hajdina
  • 100 g napraforgómag (natúr, nem pirított) – helyette ugyanennyi tökmag
  • 100 g mandula, durvára vágva – helyette ugyanennyi aprószemű zabpehely
  • 50 g lenmag
  • 1/2 kávéskanál só
  • 1/2 kávéskanál őrölt fahéj
  • 0,5 dl olívaolaj vagy kókuszolaj – helyette kb. 1:1:1 arányban kevertem olíva-, sárgabarackmag-, illetve mogyoróolajat
  • 50 g méz

Elkészítés:

A sütőt előmelegítettem. (Mivel sajnos nem hőfok-szabályozós, nem könnyű belőni a 200 fokot.) Kibéleltem egy nagy tepsit sütőpapírral. Egy tálban összekevertem mindent, a hozzávalók sorrendje szerint. (Nem így kellett volna, csak mivel az új laptopom nem fér el a konyhapulton, nem tudtam mindig nézni a receptet. Szerencsére nem okozott gondot, hogy nem melegítettem össze az olajat és a mézet, igaz, nekünk most elég folyékony méz van itthon.) A keveréket egyenletesen eloszlattam a tepsin. Tíz perc sütés után már egészen jónak tűnt, így óvatosan átkevertem, és még öt percig sütöttem. Hagytam teljesen kihűlni, és utána szedtem dobozba. Olyan sok lett belőle, hogy még ajándékba is adtunk. Kóstoltuk önmagában (nagyon finom), a zöldborsólevessel (sósan) és egy vaníliapudingos desszerttel is (édesen), mindkettővel ízlett. (Talán a desszerthez jobban illett, mint a leveshez.) Megszerettem a hajdinát.

Ha tetszett, amit olvastál, Bloglovinnal is követheted a blogot!

A Habos Kakaó Facebook-oldalát itt találod.

Reklámok

Zöldcsütörtök | Krémleves zöldborsóból, pirított hajdinamüzlivel” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Kommentek

