Kapszulanapló I.

A kísérletezés áldozatokkal járhat. Nem véletlen, hogy ma az embereken végzett kísérleteket szigorúan szabályozzák. Én magamon fogok kísérletezni, a saját előírásaim szerint. Nem laborban, hanem a szekrényem előtt. Nem gyógyszerekről fogok írni, hanem ruhákról. 

kapszulanapló1

Motiváció, célok, szabályok

A Pareto Lánya blogon olvasott, kapszulagardróbbal és minimalizmussal kapcsolatos posztok (első, második és harmadik rész) hatására eldöntöttem, hogy összeállítom a tavaszi kapszulámat.

A kapszulakihívás lényege, hogy egy előre kiválogatott ruhatárból kell öltözködni meghatározott időn át. Vásárolni csak nagyon indokolt esetben ér, és inkább menet közben. Vagyis a már meglévő darabokkal kell gazdálkodni, nem pedig a kihívás kezdetén lecserélni az egész ruhatárat. A linkelt cikkek nekem azért tetszenek különösen, mert a szerző sosem azt hangsúlyozza, hogy körmünkszakadtáig ragaszkodni kellene mások szabályaihoz, vagy hogy a kapszulázást mindenképpen szenvedésként kell megélni. Inkább arra biztat, hogy adaptáljuk a saját viszonyainkra és lehetőségeinkre az alapelveket, és ismerjük meg jobban magunkat, illetve vásároljunk nagyon tudatosan.

Engem azért fogott meg különösen ez a rendszer, mert mostanában kicsit tanácstalannak érzem magam a saját stílusommal kapcsolatban. Így a kísérlet célja nálam az, hogy lássam, mit tudok kihozni a jelenlegi ruhadarabjaimból: melyek azok, amelyekben 100%-osan jól és önazonosnak érzem magam, és melyek azok, amelyekről a továbbiakban érdemes lemondanom. Ezért számítok arra, hogy a szezon végén kell majd vásárolnom néhány új darabot, de ezeket már időtállóbb, ésszerűbb beszerzéseknek tervezem.

A saját szabályrendszerem

  • A fehérnemű, pizsama, itthoni játszósruha nem számít bele a kapszulába.
  • A különleges eseményeken (szezononként kb. egyszer-kétszer) viselt ruhák és cipők szintén nem számítanak bele a kapszulába.
  • Az ékszereket sem válogattam egyelőre ki, főleg a fülbevalóimtól nehezen tudnék elbúcsúzni. Mostanában a kisebb, finomabb darabokat kedvelem, de a régebbi preferenciáim miatt relatíve sok hangsúlyos, feltűnőbb darabom is van, viszont ezeket már nem igazán hordom. Most kiderül, szükségem van-e rájuk.
  • Hely híján nem dobozoltam be, és nem is tettem el szem elől azokat a ruhákat, amelyek kimaradtak, viszont a kapszula elemeit többé-kevésbé egy helyen tárolom.

∑: Lehet, hogy nagyon megengedőnek tűnök magammal szemben, de azt szeretném, hogy működjön ez a újítás. Ezért most inkább a fokozatosságot látom célravezetőnek.

 DSCF3115

A tavaszi kapszulám elemei

  • 18 felső és kis ruha
  • 2 szoknya
  • 4 nadrág
  • 2 kabát
  • 1 farmerdzseki
  • 2 táska
  • 2 sál
  • 3 pár cipő

∑: 34 elemből áll a tavaszi kapszulám. Elég nehezen ment egyébként a válogatás, mert valahogy semmit sem éreztem elég jónak ahhoz, hogy bekerüljön. Tény, hogy már ez alatt a pár nap alatt is, amióta a leszűkített gardróbból öltözködöm, sokkal hamarabb elkészülök. A színek egy neutrális paletta mentén mozognak: fekete, fehér, szürke, kék, bézs és púderrózsaszín. Nem vagyok biztos benne, hogy ezek illenek a legjobban hozzám pl. az évszakokhoz kötődő színelmélet szerint, viszont ezekben a színekben mindig jól érzem magam.

A Kapszulanaplóból sorozatot tervezek, a következő rész valószínűleg május végén/június elején fog megjelenni. Ha valami nagyon váratlan dolog történne (új elemet építek be a meglévő darabok közül, muszáj vásárolnom valamit vagy esetleg feladom a kihívást), arról viszont mindenképp beszámolok, még a szezon vége előtt.

(Zárójeles megjegyzés: sajnálom, hogy nem korábban kezdtem el követni a Pareto Lánya blogot. A 2016 szeptemberében a Szépségreceptek oldalon megjelent vendégposztot a szépségápolási termékek tudatos vásárlásáról olvastam ugyan, de valahogy taszított a blog neve. Máig nem tudom pontosan megmagyarázni, mi volt az előítéletem oka. Amikor néhány héttel ezelőtt láttam a kapszulázással kapcsolatos cikkeket, rágugliztam Paretóra. Így derült ki, hogy amit én valami – Természet Ősanyával, de legalábbis észak-amerikai indiánok kultúrájával kapcsolatos – fiktív névnek véltem, az valójában egy olasz közgazdász neve, és híres elmélet fűződik hozzá, amely egyébként a blog koncepciójába is beépült. Nem vagyok büszke erre, főleg, hogy csak az első posztot kellett volna ehhez megnéznem a Pareto Lányán, és máris tisztázódott volna a félreértés, én pedig nem ignorálok egy izgalmas blogot a saját műveletlenségemből fakadó előítéletem miatt.)

Ha tetszett, amit olvastál, Bloglovinnal is követheted a blogot!

A Habos Kakaó Facebook-oldalát itt találod.

 

Kapszulanapló I.” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Ez de jó ötlet, hogy sorozatot indítasz az öltözködéssel kapcsolatban. Gondoltam erre én is, hogy írok róla, de igazából én már lassan két és fél éve öltözöm kapszula gardróbból. Ez akkor még nem volt tudatos. Amikor elköltöztem az egyetem miatt, csak a legszükségesebb ruhákat hoztam magammal, és az alapkoncepció nem sokat változott, elég jól kombinálható ruháim vannak, és csak szezononként újítottam egy két darabot, amire épp szükség volt.

    Kedvelik 1 személy

    1. Igen, a linkelt cikkekben is szerepel, hogy vannak, akik ösztönösen kapszuláznak, de valójában egy bőröndnyi ruha is kapszularuhatár, ha okosan pakoltunk.
      Menő, hogy neked ilyen jó érzéked van az effajta öltözködéshez és vásárláshoz! 🙂

      Kedvelés

      1. A szükség megtanított rá. 😊 A gimiben is borzasztóan rosszul öltöztem, és anyukám segített kiválasztani mit vegyek fel mihez, azóta meg már magamtól is el tudom dönteni hogy mi áll jól ill mi borzalmas, de én is inkább az alapdarabokat szeretem èrdekesebb kiegészítőkkel. Ill valamilyen semleges színt keverek élénkkel ami általában felső, de van piros ill. pink nadrágom is, ahhoz képest szerintem még így is kevès ruhám van. De kell egy két extrább darab. 😊

        Kedvelés

  2. Nagyon izgalmas téma, várom a folytatást 🙂 Azt gondoltam, hogy tőlem ez a kapszulázás elég messze áll, de ha végiggondolom a legtöbb napon farmer + (csíkos) póló a go-to szettem, szóval lehet csak nyitnom kéne felé 🙂
    Egyébként a blog nevével kapcsolatban én is pont így éreztem, nagyon felnevettem mikor olvastam amit írtál 😀 De kellemes csalódás volt, meg jó emlékeztető, hogy ne ítéljek ilyen gyorsan.

    Kedvelik 1 személy

    1. Ideális esetben csak az évszak végén lesz folytatás, viszont annyit közben jelenthetek, hogy a bizsuk közül átválogattam a karkötőket, és kettő kivételével az összestől megszabadultam, illetve a fülbevalók és nyakláncok közül is elbúcsúztam pártól. Még így is messze vagyok a kapszulától, azt hiszem.
      Ja, és nem kapszulatéma, de szelektálás: végre kidobtam az összes ócska Essence monót, utálatos, “sosemérekavégére” korrektort és használhatatlan körömlakkot.

      Kedvelés

      1. En is hasonlo elvek menten szelektaltam az elmult evekben tobbnyire folyamataban, de jo inspiraciok ezek a kapszulas posztok, hogy ezt a kovetkezo szintre emeljem. Nekem nagy valtozast jelentett, hogy ket es fel eve bekoltoztem a sajat garzonlakasomba es ugy dontottem, hogy abbol nem lehet akkora lomtar, mint a kertes hazas “gyerekszobambol”, ami mindent elnyelt.. Alaptermeszetenel fogva akkora hoarder minden ember, muszaj ennek hatart szabni.

        Kedvelik 1 személy

Kommentek

