Pékség a konyhánkban – Egyszerű zsemlerecept

Január 1-jén elfogyott itthon a kenyerünk (általában a fagyasztóban tartjuk, mert nem eszünk belőle túl sokat, és 500 g egy hétig is elég), a non-stop bolt kínálatára pedig nem vágytunk. Volt a fagyasztóban élesztő, így zsemlesütésre adtam a fejem. Egyfelől jó ötlet volt, mert finom lett a végeredmény, másfelől rossz ötlet volt, mert ráfüggtünk a több napig puha, adalékanyag-mentes, házi pékárura, és mostantól leginkább csak ilyet ennénk.

a konyhánkban

Ebből a receptből indultam ki, de nem sütöttem ekkora mennyiséget, illetve sima búzafinomlisztet használtam.

Hozzávalók:

  • 600 g búzafinomliszt (Nagyi Titka volt itthon) + kb. egy nagy maréknyi a formázáshoz
  • egy kocka élesztő 1/3-a (Azért ilyen sok, mert az élesztő fagyasztott volt, és féltem, hogy kevesebb nem kelesztené meg rendesen a tésztát. Ennyi élesztő, ha friss, a belinkelt recept alapján kb. egy kilogramm liszthez is elég.
  • egy + egy bögre (összesen kb. 500 ml) langyos víz
  • egy teáskanál cukor + egy csipet liszt
  • fél evőkanál só
  • 3 evőkanál szárított hagyma – mert épp volt itthon, és szeretjük

Elkészítés:

Bár a linkelt recept nem írja, én felfuttattam az élesztőt, mert biztos szerettem volna lenni abban, hogy működik a fagyasztott is. Ezért egy bögre langyos vízben elkevertem a teáskanál cukrot, majd feloldottam benne a fagyasztott élesztőt. Egy csipet lisztet szórtam a keverék tetejére, és a radiátor mellé tettem a bögrét, hogy meleg helyen legyen.

Amíg az élesztő felfutott, kimértem a lisztet, belekevertem a sót és a szárított hagymát, majd a mikróban az egészet egy kicsit megmelegítettem. (A szüleimtől tanultam a trükköt. Így egy langyos tészta fog összeállni, amely könnyebben elkezd majd megkelni.) Láttam, hogy az élesztő kezd buborékosodni, így megnyugodtam, hogy működik. A megmelegített lisztes keverékhez öntöttem az élesztőt, és elkezdtem adagolni hozzá a maradék langyos vizet. (Minden liszt más egy kicsit, ezért nem érdemes rögtön az összes vizet hozzáönteni, mert akár nagyon híg is lehet a tészta.) Fakanállal kevertem a tésztát, dagasztani nem kell. Amikor a tészta nagyjából összeállt, vagyis nem sima a felülete, hanem olyan rusztikusan ragacsos, illetve nem száraz sehol és nem is folyik, akkor kész van. Egy órát kelesztettem egy tiszta konyharuhával letakarva, az ágyban, a pehelypaplanom alatt. Ez az elképzelhető legmelegebb hely a lakásban. (A trükk szintén a szüleimtől származik.)

A megkelt tésztát alaposan lisztezett felületre borítottam és kicsit átforgattam, átgyúrtam, hogy mindenhol érje liszt, és ne legyen ragacsos. A tésztagombócot nyolc egyenlő darabra vágtam, és a darabokból zsemléket gömbölyítettem: a tésztadarab képzeletbeli közepe felé hajtogattam a sarkokat, így gyorsan kialakult a gombócforma. Sütőpapíros tepsire raktam a zsemléket, és letakarva még húsz percig kelesztettem őket a tűzhely tetején. Ez alatt az idő alatt a sütő is felforrósodott.

A húsz perc letelte után a kb. 200 fokos sütő középső rácsára tettem a tepsit, és kb. 15 percig sütöttem a zsemléket, amíg aranybarnára pirultak. Nem volt könnyű megvárni, hogy kihűljenek. A kész zsemlékben van anyag, nem hasonlítanak a felfújt boltiakra, inkább ciabattaszerűek: egyszerre tömörek és levegősek. Nekünk nagyon ízlett.

img_20170103_201525
Hagymás zsemle házilag

Ha tetszett, amit olvastál, Bloglovinnal is követheted a blogot!

A Habos Kakaó Facebook-oldalát itt találod.

Reklámok

Kommentek

