Énillat

Csacsogós bejegyzés arról, hogyan változik az ízlésem és az attitűdöm az illatok terén mostanában.

Énillat

Amikor kamaszlányként megkaptam életem első parfümét, mérhetetlenül boldog voltam. Nem drága designer darab volt, de én úgy éreztem, azt a friss, citrusos, könnyed illatot nekem teremtették. A középiskolás évek alatt is ezt használtam, aztán egy időre eltűnt a drogériákból, és én is másra vágytam már. De hogy mire, azt nem tudtam pontosan. Tetszett a Moschino Funny, a Gucci Rush II., próbáltam magamon a Bvlgari Rose Essentialt. Voltak Oriflame-es rendeléseim, szerettem az Eclat Weekendet és a Lovely Gardent. Egy üveggel elfújkáltam a Chloé Perfume For Women by Karl Lagerfeldből is – ez egyébként elég erős kimozdulás volt a komfortzónámból. Szóval kísérleteztem, de valahogy sosem voltam elégedett, mert egyrészt nem éreztem egyik illatot sem teljesen sajátomnak, másrészt egyszerre mindig csak egy parfümöt használtam (mert úgy gondoltam, én egyparfümös lány vagyok, egyszerre csak egy parfümmel tudok igazán azonosulni), harmadrészt folyton azon problémáztam, hogy a Chloé kivételével az illatok nagyon hamar eltűntek rólam a nap során.

Ez a helyzet akkor változott meg, mármint a tartóssági probléma, illetve az “egyparfümösség” amikor megvettem a Swarovski Aura EDT-t, melyet különlegesebb alkalmakra terveztem használni, és beszereztem mellé egy igazán filléres darabot, az Elode So Lovely-t, melyet az átlagos mindennapokon fújtam. És a rendszer működött! Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy ezeket az illatokat tavasz végén, nyár elején vettem, és nagyon szerettem ezeket a könnyű, légies illatokat aztán a legnagyobb kánikulában is.

kedvenc-kollazs
Swarovski Aura EDT és Elode So Lovely – a két kedvenc tavaszi-nyári parfümöm

Aztán jött az ősz, a hirtelen hideg, a kuckózás igénye, csodás almás rétes az öcsémnél, fűszeres forralt bor, finom teák és mécsesfény. Nem esett jól magamra fújni az alapvetően citrusos kedvenceimet. Pedig korábban sosem éreztem késztetést a parfümcserére évszakváltáskor. A régebben próbált orientális, fűszeres, vaníliás nehéz illatoktól mindig megfájdult a fejem. Most mégis valami fűszeresebbre, melengetőbbre vágytam. Kezdetnek ismét kipróbáltam egy Elode-darabot, az Essence D’Ort. Tesztpapíron és bőrön is nagyon tetszett, mert úgy volt fűszeres, hogy azért nem távolodott el túlzottan egy könnyen viselhető, gyümölcsös illat jellemzőitől sem. Ami miatt annyira nem sikerült megkedvelnem, az a – nem létező – tartóssága. Ősszel egyébként sokat olvastam a Krémmánián Medora bejegyzéseit, ő szinte kizárólag parfümökről írt, néha designer darabokról, de akkoriban leginkább niche-ről/indie-ről. Az ő hatására néztem utána, mit jelent egyáltalán a niche kategória a parfümöknél. (Azt, hogy ezek a parfümök nem nagyüzemben készülnek, hanem kis manufaktúrákban, nem kell tömegigényeknek megfelelniük, ezért sokkal több köztük a megosztóbb, nem mindenkinek tetsző, de egyedibb, exkluzívabb illat.)

dscf0994
A közel sem tökéletes Elode Essence D’Or

Most persze felvonhatjátok a szemöldökötöket: “ugyan miért nézegeti a niche parfümöket az, aki Elode-ot fúj magára?” Igen, a jelenlegi költségvetésembe nem fér bele egy niche parfüm, de szeretnék művelődni egy kicsit az illatok terén is. Például azt sem tudtam Medora olvasásáig, hogy egy illatnak nem kell linárisnak lennie. Sokkal szebb fogalmazásban ez azt jelenti, hogy a parfüm, amit magadra fújsz, a nap során együtt él veled, a bőröddel,  a lelkeddel, mindig más illatát mutatja, ahogy párolog, és ez túlmutat a mindenki által ismert fej-szív-alap hármasságon. Medora azóta törölte az adatlapját, már nem érhetők el a véleményei, ezt nagyon sajnálom. Az én történetemnek viszont ezzel még nincs vége, sokat szeretnék “szaglászni”, találni magamnak egy (két) igazi, nekem való őszi-téli illatot.

Két évig nem használtam illatosított tusfürdőket, csak a Babylove/Babydream illatmentes babafürdetőket, arclemosásra és tusoláshoz is. Elég száraz ugyanis a bőröm az arcomat kivéve, és nem akartam feleslegesen irritálni illatanyaggal. Nem is hiányzott egyáltalán, mostanáig. Az volt a koncepcióm, hogy a tökéletes őszi parfüm megtalálásig visszacsábulok az illatos tusfürdőkhöz. Ez olyannyira jól sikerült, hogy három tusfürdőt is beszereztem a Rossmannban, illetve a DM-ben.

dscf0983
Aromaterápia tusfürdőkkel – Illatos kényeztetés. A képet én készítettem.

Összességében: a közel két évig tartó “illatböjt” után biztosan “kiéhezett” és elfogult vagyok, de egyik vételt sem bántam meg, igaz, nincs is szó nagy tételekről. Ezek az illatok most nagyon jólesnek, a tusfürdők egyelőre nem szárítják annyira a bőröm, mint vártam.

A tökéletes énillat(ok) keresése pedig folytatódik tovább.

Bloglovinnal is követheted a blogot!

Énillat” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Nem mai poszt, azért remèlem elolvasod:) Mostanában böngeszem a blogod, és ez a bejegyzés is nagyon érdekes. Én is keresgélem az illataimat ugyanis kb egy éve. Azelőtt is fújkáltam ezt-azt, de nem igazàn foglalkoztam vele h kifejez-e engem az adott illatt. KM-en olvasgattam én is parfümös vélemenyeket, semmit se tudtam a parfümökről. Nincs is túl hozzáértő orrom, nemigen tudok illatjegyeket megkülönböztetni 🙂 az ottani leírások alapjàn kezdtem parfikat próbàlgatni a Müllerben. Kiderült, h a nagyon légies illatok nem jönnek be, legkevésbè azok amiket tisztaságillatnak neveznek. A túl gyümölcsös vagy túl virágos szintén nem…azokat szeretem amiben van fűszeresség, vagy vmi karcos érzet. Vannak illatol amikre azt mondom, nem rossz, de egy teljesen mas típusú emberen tudom elkèpzelni. Szóval nekem inkább ilyen hangulatok, élmények jönnek elő a parfik kapcsán. Aztán anyunál a régi szobàmban megtalàltam egy 15 évvel ezelőtti parfümöm üvegét, a Burberry Weekendet. És ràjöttem, h ez nekem való, virágos-gyümis kategória, de van benne vmi nyers, nem tudom, nekem szalma ugrik be, de nem istállószag, csak vmi nyers karcos vonal. Vettem is egy nagy üveggel :)) Ősz-télre valami teltebbet kerestem, KM-en is vettem pár fújóst ami a leírások alapján jónak ígérkezett. A Molinard Habanita lett az egyik szerelmem. Ez szerintem A Fekete illat nagybetűkkel. Brutàl füstös az eleje, aztán édeskés virágos lesz, és a füst is marad, imádom. Nekem rosszkedv ellen is használ, annyira gyönyörű. A másik a Lalique Le parfum, ebből elfújkáltam télen nappalra 10ml-t, szép mézes jellegű, de fűszeres is, és olyan jól ápolt érzetet ad, de mégse a kiskosztümös elegáns tökéletes nő ugrik be róla, mert az nem én lennék 🙂
    És a legújabb szerelem a Black Xs L’ exces (Paco Rabanne). Őszre szeretném majd. Virágos de van mélysége, s nem a cuki virágcsokor kategória. Ja és tavaly nyáron a sokak által utált Olympea Aqua-t fújtam magamra ahányszor Müllerben jártam 😀 Nekem nagyon tetszik nyárra, igazi tengerparti feelinget ad a sós vizes illatával.
    Bocs, ha túl hosszú lett…
    🙂

    Kedvelik 1 személy

    1. Ne aggódj, minden, általam írt poszthoz érkezett kommentről kapok értesítést, nem sikkad el semmi. De jó, hogy ilyen sokat próbálgatsz! Ez nekem is megerősítés, hogy másként nem fogom tudni megtalálni a saját illataimat. (Bevallom, én télen leragadtam az ajándékba kapott Yves Rocher Voilé D’Ambre-nál, nem próbálgattam mellette semmit. Nehéz kitörni az egyparfümösségből. 🙂 ) A leírásaid alapján leginkább a Burberry keltette fel az érdeklődésem, izgalmas lehet benne ez a karcosság. És ha már fekete illat, nem próbáltad véletlenül a Gres Lumiere Noir-t?
      A kommented mülleres részéről jutott eszembe, hogy jobban ki kellene használnom az alkalmakat parfümpróbálgatásra, amikor (nagy ritkán) Müllerben járok. A Douglas egyszerűbb lenne, de valamiért úgy érzem, kinéznek onnan még akkor is, ha kifejezetten vásárolni megyek.
      Kérlek, írj máskor is, ha újabb élményeid vannak, nagyon inspiráló volt olvasni ezt a hozzászólásodat! 🙂
      (Amúgy azt még el kell mondanom, hogy volt egy kis maradék a Swarovski Aura EDT alján, valamikor március elején fújkáltam el magamra. Az az illat annyira én vagyok, lehet, hogy tavaszi vonalon nem is kellene tovább kutatnom.)

      Kedvelés

      1. Örülök, hogy szívesen olvastad amit írtam 🙂 Km-en írtam néhány parfümhöz véleményt, de én ott sokszor olyan kicsinek érzem magam a szakértők között:)
        Amúgy én is 1-2 parfümös szeretnék lenni igazából. Azért próbálgattam ennyit, mert 1-2 olyan illatot szeretnék csak, amiket mások is hozzám kapcsolnak, és nekem is jól esik fújni őket mint megszokott kiegészítőket. Bár olvastam, hogy igazából minden alkalomra meg mindenféle stílusú öltözékhez mást illene használni, de engem nem vonz, hogy egy rakás parfüm sorakozzon a szekrényben (és anyagilag se menne…) Valahogy úgy, hogy ha pl a gyerekeim megérzik az adott illatot, azt mondják magukban: áh igen ez anya téli/nyári illata :))
        A Lumiere Noir-t nem próbáltam, bár kíváncsi voltam rá és úgy általában a Gres parfümökre, mert egész jókat írtak róluk és árban sem vészesek. De én itt csak a Müllerben tudok szaglászni, nálunk pedig nincsenek Gres parfümök (sem). A Madame Gres-ből vettem fújóst a KM-en, és tetszik is, de rajtam nem tartós egyáltalán 😦
        Sokan írták, hogy sokszor régi teszterek vannak kint a parfümériákban, és pl a Black Xs-el is ez lehetett, mert amikor a Müllerben fújtam, vmi fura savanyú műanyagszaga volt. szereztem kis mintát belőle, és az viszont szép.
        Fura dolog ez, de volt pár illat, ami pár használat után valahogy megváltozott rajtam vagyis a véleményem róla. Pl a Bvlgari Jasmin Noir annyira tetszett…vettem KM-en 15ml-t, és ahogy párszor használtam, elkezdett olyan hideg-rideg tőlem idegen illattá válni, amit többen írtak a KM-es véleményekben és először nem értettem, mire gondolnak.Aztán szintén vélemények alapján vettem kis mintát a Mauboussin by Mauboussin edp-ből, és isteni finom volt, be is ruháztam egy üvegre, főleg mert neten igen olcsó volt. Boldogan használtam ősszel egy darabig. Ez elég telt, fűszeres illat, nagyon tartós, van benne gyümölcs is de az is fűszeresen és sokan hívják ezt is “nyanyaszagnak”, amit utálok egyébként, szóval nem egy könnyed illat. Az elején volt egy kis kellemes rumos szilva jellege, de nem túlzóan, és aztán fűszeressé vált. De egyszer csak elkezdtem sokáig érezni ezt a rumos részt, és nem tetszett. Utána olvastam KM-en, hogy vkinek pont ez volt vele a gondja, hogy jó ideig olyan szaga van mintha részegen leöntötte volna magát konyakkal…utána egy finom vaníliás fűszeres illat lesz, de előtte pár óra konyakszag….na nekem is ez volt, szóval végül elcsereberéltem 🙂
        Szerintem,ha magadénak érzed a Swarovski edt-t, akkor érdemes egynek azt megtartani. Én már kicsit bele is fáradtam a keresgélésbe, meg néha el is veszik az ember a kínálatban. Illetve szaglászásra is korlátozott a lehetőség, itt csak a Müller van nekem közel, és volt hogy kis mintákat vettem notino.hu-n, de azért túl sokat nem tudok költeni.
        Most úgy érzem, hogy a Burberry, a Black Xs L’exces és a Habanita jó lesz nekem, bár Habanita is csak fújósban van, télre majd spórolok rá.

        Kedvelés

        1. Ó, az anya-illat kutatását így, a gyerekekhez kötve, különösen aranyosnak tartom! 🙂
          A “nyanyás” vélemények szerintem mindig nagyon viccesek KM-en: az egyik tábor azért, mert komolyan gondolja, a másik tábor pedig azért, mert direkt viccet csinál belőle és ironizál rajta.
          A Maoboussin és a többi “nagyvad” pedig nekem olyan, hogy nagyon szívesen olvasok róluk, de nagyjából sejtem, hogy magamra fújva iszonyatos fejfájás lenne a vége. (Vagy nem, ki tudja. 😀 )
          A Gres-darabokat én is csak minták útján tudnám kipróbálni, szerintem ősszel rendelek majd egyet-kettőt végre.
          Tök jó, hogy megtaláltad ezt a három illatot magadnak!
          Nekem egy ideje a Carven Le Parfum izgatja nagyon a fantáziámat, a példád alapján egyre erősebb az elhatározás, hogy vegyek belőle egy picit.
          Amikor romlott teszterekről olvasok, mindig nagyon fel tudok háborodni. Nem az lenne az érdeke a cégnek, hogy minél többet eladjon? Büdös minta alapján senki sem fog vásárolni.

          Kedvelés

  2. Úgy irigyellek benneteket, lányok! Én ugyanis gyakorlatilag nem érzek illatokat. 100 parfümből jó, ha 5-nél érzek egyáltalán valamit, s még korántsem az illat mélységeiről, teljességéről beszélek… Úgyhogy nekem a parfümválasztás nagyon egyszerű: ha valaminek érzem az illatát és tetszik, akkor a férjem véleményezi (szemben velem, neki nagyon jó a szaglása, úgyhogy a vétólehetőséget megadtam neki), s ha oké, akkor az enyém lesz. Jelenleg egyébként 4 parfümöt használok: az örök kedvenc Moschino I Love Love-ot (tavasztól őszig), a Burberry Body-t (ősztől tavaszig), illetve hangulat alapján a Bvlgari Omnia Green Jade-t és a DKNY Red Delicioust. Ezeket mind érzem és szeretem, úgyhogy örülök nekik 🙂

    Kedvelik 1 személy

    1. Engem igazán nem szükséges irigyelned, ez a poszt is azért született, mert döbbenetesen műveletlennek és művelhetetlennek éreztem magam az illatok terén. Ami még rosszabb, hogy a poszt írása óta sem sok minden változott. Most vettem egy kis mintát a Guerlain Shalimar Initial L’Eau-ból, mert nagyon kíváncsi voltam rá, és azt gondoltam, talán ezt a Shalimart még tudnám is viselni. Őszintén: szerintem én ehhez tudatlan vagyok. Templomi tömjént érzek az elején, aztán kb. harminc perc múlva egy kis gyöngyvirágot, és ennyi. A barátomat faggattam, hogy tetszik-e neki, szerinte szép illat, de őszre vagy kora tavaszra jobb lenne, nyárra sokallja rajtam. Az övé is egy teljesen laikus vélemény egyébként.
      Nagyon tetszett ez a megfogalmazás: “ezeket mind érzem és szeretem, úgyhogy örülök nekik”. Azt hiszem, én is erre az élményre vágyom leginkább. Új ötletem a kívánságlistán Paul Smith Portrait for Womenje, valamiért azt gondolom, hogy tudnám szeretni. 🙂

      Kedvelés

Kommentek

